Vægter og brandmand i træningslokale på Christianshavns Brandstation
Vægter Peter Grane glæder sig hver gang til at skulle på arbejde og være en del af fællesskabet på brandstationen, hvor han her får en mandesnak i træningsrummet med brandmand Thomas Møller.
Foto: Jørgen True

Verdens bedste arbejdsplads

Fællesskabet på brandstationen er uundværligt for vægter Peter Grane.

Da Peter Granes kone forlod ham sidste år, brød hans verden sammen. Men han vidste, at der var ét sted, han kunne få støtte, og det var hos kollegerne.

Peter Grane er vægter og kører tyverialarmer på kommunale bygninger i København. Han arbejder på Christianshavns Brandstation, hvor han er på vagt sammen med otte brandmænd ad gangen.

”Jeg var gået psykisk ned efter skilsmissen, hvis ikke kollegerne havde været der for mig. Brandmændene er parate til at lytte, hvis det går ad helvede til,” konstaterer han.

”Det er vigtigt at lytte, lade ham tale ud og ikke give ham ret, men også spørge ind til, hvad han selv kunne have gjort anderledes,” siger brandmand Thomas Møller.

De fleste har et godt forhold til kollegerne
De allerfleste FOA-medlemmer er tilfredse med forholdet til kollegerne. Det viser en ny undersøgelse, som FOA har foretaget blandt medlemmerne. To ud af tre af deltagerne i undersøgelsen er helt enige i, at de har et godt forhold til kollegerne, og knap hver tredje er delvist enige. Det skriver Fagbladet FOA.

Undersøgelsen viser også, at der er en direkte sammenhæng mellem tid og kollegaskab. Jo mere tid, medlemmerne har til at udføre deres arbejde, des bedre er forholdet til kollegerne.

”Det er positivt, at der er det store sammenhold og oplevelsen af at have dejlige kolleger,” siger Charlotte Bredal, arbejdsmiljøkonsulent i FOA, men det er meget bekymrende, at tidspresset på mange arbejdspladser er så stort, at det går ud over overskuddet til kollegerne.

Med i fællesskabet
Da Peter Grane blev ansat for to år siden, oplevede han, at han blev godt modtaget, og han føler sig som en del af fællesskabet på brandstationen:

”Det er verdens bedste arbejdsplads, og jeg glæder mig hver gang til at skulle på arbejde,” fastslår han.