To lærere og en pædagogisk assistent på Skave Skole
Lærere og pædagogisk personale har hver deres roller i det tværfagligt samarbejde. Her lærerne Maibritt Mortensen og Kate Brogaard og pædagogisk assistent Kurt Sørensen, Skave skole.
Foto: Lars Aarø

Sammenhold på skolen

Pædagogisk personale og lærere føler sig som kolleger med hver deres roller.

Gensynsglæden er stor, da pædagogisk assistent Kurt Sørensen mødes med lærerne på Skave Skole i Holstebro efter sommerferien. De har glædet sig til det gode kollegiale samarbejde, men glæden gælder ikke regeringens skolereform, understreger de.

Han er med i kerneteamet i en 1. klasse sammen med to lærere.
”Jeg har ansvar for det pædagogiske, og jeg hjælper og støtter børn, der har brug for det, men jeg underviser ikke. Det er lærernes opgave,” fastslår han.

Det gode samarbejde bygger på respekt for hinandens faglighed og på oplevelsen af, at det gavner børnene og giver sammenhæng for dem.
”Vi har ansvar og kan bruge vores kompetencer uanset faggruppe,” konstaterer Kurt Sørensen.

Flere slags kolleger
Når Kurt Sørensen taler om kolleger, er det derfor både de nære kolleger på skolefritidshjemmet, kollegerne på hele skolen og personalet i Børnehuset, hvor han er tillidsrepræsentant for FOA-medlemmerne.

”Jeg har nogle dejlige kolleger, og vi har et fantastisk tværfagligt samarbejde,” fastslår han.
For ham er det vigtigste, at man anerkender hinanden og støtter op om hinanden.

De fleste har et godt forhold til kollegerne
De allerfleste FOA-medlemmer er tilfredse med forholdet til kollegerne. Det viser en ny undersøgelse, som FOA har foretaget blandt medlemmerne. To ud af tre af deltagerne i undersøgelsen er helt enige i, at de har et godt forhold til kollegerne, og knap hver tredje er delvist enige. Det skriver Fagbladet FOA.

Undersøgelsen viser også, at der er en direkte sammenhæng mellem tid og kollegaskab. Jo mere tid, medlemmerne har til at udføre deres arbejde, des bedre er forholdet til kollegerne.

”Det er positivt, at der er det store sammenhold og oplevelsen af at have dejlige kolleger,” siger Charlotte Bredal, arbejdsmiljøkonsulent i FOA, men det er meget bekymrende, at tidspresset på mange arbejdspladser er så stort, at det går ud over overskuddet til kollegerne.