Kvinde tager sig til hovedet
Det giver spekulationer og søvnløse nætter hos mange, der har mistet retten til deres dagpenge. Mange føler sig mere stressede, end da de havde et arbejde.
Foto: Colourbox

Langtidsledige: Vi vender hver en krone

Det er mere stressende at have mistet retten til sine dagpenge end at have et job. Det siger halvdelen af dem, der har mistet dagpengene i en ny undersøgelse fra FOA.

”Jeg spiser de fleste dage hjemme hos familie sammen med mine to børn, fordi jeg ikke har råd til at købe mad.”

Sådan siger et af de FOA-medlemmer, der har mistet retten til sine dagpenge og derfor må leve af en ydelse, der er langt lavere end dagpengene.
Og udsagnet står ikke alene.

Det kræver nemlig benhård prioritering, når regningerne skal betales, og hver en krone må vendes. Det viser en ny undersøgelse, som firmaet Telemark har lavet blandt 950 FOA-medlemmer, der har mistet retten til deres dagpenge.

Dennis K: Vågn op

”Den undersøgelse, vi nu har fået lavet, tegner et klart billede af, hvor svært det rent faktisk er, at være smidt ud af dagpengesystemet. Folk fortæller om ondt i maven, depressioner og om at føle sig isoleret og ensom,” fortæller FOAs formand Dennis Kristensen til Fagbladet FOA.

Han undrer sig over, at regeringen så stædigt holder fast i, at de nye dagpengeregler er de rette.

”Når folk melder om isolation og ensomhed. At de ikke kan deltage i deres børns klassearrangementer. At de ikke har råd til at købe medicin, og at de må vælge, hvilke regninger, der kan betales, så er konsekvenserne jo så store, at enhver ansvarlig politiker burde vågne op,” siger Dennis Kristensen.

Ikke job nok

Kun 37 procent af dem, der har mistet retten til deres dagpenge, svarer ifølge undersøgelsen, at de har fået et ordinært job. Det betyder, at næsten 6 ud af 10 fortsat lever af offentlig forsørgelse som fx uddannelsesydelse, arbejdsmarkedsydelse, kontanthjælp eller andet. Ydelser, som er væsentligt lavere end dagpengesatsen.

”Når så mange stadig lever af offentlig forsørgelse, selvom de ikke længere kan få dagpenge, så vidner det om, at der simpelthen ikke er job nok at få, og at dagpengereglerne må laves om igen,” siger Dennis Kristensen og minder, at der i løbet af de seneste fem år er nedlagt mere end 35.000 stillinger i kommuner og regioner.

Telemarks undersøgelse er foretaget blandt 950 FOA medlemmer, der har mistet retten til deres dagpenge. I alt har 3328 medlemmer af FOAs A-kasse indtil videre mistet retten til deres dagpenge.

Læs mere: Patricia er ledig: Hvor kan man gøre nytte?
Læs mere: Telemarks analyse af konsekvenserne af at være faldet ud af arbejdsmarkedet.
Læs mere: FOAs indsats imod ulighed: Ulighed koster