Julehilsen fra Sundhed- og servicesektoren

Julehilsen fra sektoren

Kære alle i sundheds- og servicesektoren, så nærmer højtiden sig og det samme gør årets ende.

Fra sektorens side vil vi gerne benytte muligheden for at sige tak for et spændende år.
Tak til alle medlemmerne for jeres utrættelige arbejde og tak for godt samarbejde til alle tillidsvalgte.

Året er gået med vidde og bredde udfordringer; men nogle ting har været gennemgående for jer på arbejdspladserne. Vi oplever pt. en situation, som sidst blev set for næsten 10 år siden. Arbejdsløsheden er lav og I savner kollegaer. Det betyder I må løbe stærkere og måske endda også at opgaverne bliver skærpet og de ekstra ting, der forsøder hverdagen hos både medarbejdere, såvel som borgere bliver lagt ud til frivillige og pårørende.

Vi stiller spørgsmålstegn ved fagligheden i frivillighed, og ved udfordringerne i jeres arbejdsmiljø, og det bliver vi med.

Langt de fleste af jer, kommunalt ansatte, har brugt efteråret på at lære et nyt omsorgssystem at kende, Nexus Care, og det har været en stor mundfuld.
For Social- og sundhedsassistenterne på Svendborg sygehus gælder at ”Sundhedsplatformen” nærmer sig. Vi stoler på at I kan argumentere med faglighed når forhindringerne melder sig, og vi i samarbejde kan løse dem konstruktivt.

I 2018 ser vi frem til overenskomstforhandlingerne, som så småt her i slutningen af december er gået i gang.
Vi krydser fingrene med krav om lavtlønsløft og lønstigning i kroner, fremfor %.

Et godt resultat kræver at vi står sammen på arbejdspladsen og agerer solidarisk, så hjælp gerne din kollega med at blive meldt ind i FOA inden 01.01.18.
Rammen om forhandlingerne er de krav I har stillet, og de krav tager udgangspunkt i jeres hverdag. Den vil vi gerne høre om, så sidder du med en konkret faglig historie, hører vi den meget gerne.

Med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår.

Louise  Brandstrup Kristiansen
Sundhed- og Servicesektorformand