Løntjek giver ufaglært SOSU-medarbejder kr. 2353,- mere om måneden

Krav om stor månedlig lønstigning til medlem af FOA Frederikshavn, efter tjek af lønnen

Af: René Johansen, sektorformand for pædagogisk sektor, rejo@foa.dk

Et medlem undrede sig over, at hun ikke fik ekstra løn for sin uddannelse som pædagogisk assistent, i forbindelse med sin ansættelse på et af kommunens ældrecentre. Hun henvendte sig derfor til afdelingen.

Som udgangspunkt kan man godt ansættes som ufaglært indenfor fx social- og sundhedsområdet, selvom man har en pædagogisk erhvervsfaglig uddannelse - dét der er afgørende for en vurdering af, om der er belæg for at rejse et lønkrav er, om arbejdsgiver enten har forudsat at medarbejderen er i besiddelse af fx kompetencer fra det pædagogiske område eller påtænker at anvende kvalifikationerne på sigt.

I den konkrete sag, havde man både haft en stilling opslået på arbejdsstedet, hvori man søgte en medarbejder med pædagogisk erfaring, og den lokale leder kunne fint bruge en medarbejder med de kvalifikationer en pædagogisk assistentuddannelse giver.

Efter drøftelse frem og tilbage, enedes FOA Frederikshavn med ledelsen om, at medarbejderen tildeles et kvalifikationstillæg på 6 løntrin om måneden for sin pædagogiske faglige uddannelse, hvilket svarer til ca. kr. 2353,-.

Ønsker du også et løntjek?
Så kontakt først din tillidsrepræsentant - er du i tvivl om, om du er dækket af en tillidsrepræsentant eller hvem han/hun er, så er du velkommen til at kontakte FOA Frederikshavn på telefon 46971170.