FOA: Kommission truer velfærden

Regeringens Produktivitetskommission anbefaler, at offentlige velfærdsopgaver i langt højere grad skal udliciteres til private firmaer. Dybt bekymrende, lyder det fra FOA, der mener, at det vil forringe servicen for borgerne.

”Produktivitetskommissionen har banet vejen for finansministerens konkurrencestat. Der skal stort set ikke være grænser for, hvilke velfærdsopgaver der kan udbydes, og overtages af private firmaer. Det er dybt bekymrende. For der findes simpelthen ikke solid dokumentation for, at det virker. Derimod er der rigtig meget, der peger på, at udlicitering ødelægger kvaliteten, fordi private firmaer dumper prisen for at vinde opgaverne, og efterfølgende ikke kan levere den forventede service,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA.

Han er dog tilfreds med, at kommissionen selv påpeger, at der ikke er garanti for, at det er en økonomisk god forretning at øge udliciteringen af velfærdsopgaver.

”Kommissionen er heldigvis kommet til den erkendelse, at udlicitering ikke er et guldæg, som bare ligger og venter på, at blive samlet op. Det har kommissionen jo tidligere ment uden at have belæg for den påstand,” siger Dennis Kristensen.

Formanden for FOA understreger også, at det er problematisk, at kommissionen anbefaler, at det offentlige undgår sociale klausuler, når der laves udbud.

”Vi har rigtig mange eksempler på, at når private firmaer leverer ældrepleje eller rengøring, så får deres medarbejdere dårligere arbejdsvilkår. Derfor er det helt på sin plads, at der er sociale klausuler, når private firmaer bliver betalt med skatteborgernes penge, og det er uansvarligt, at kommissionen fraråder det,” siger Dennis Kristensen.

FOA-formanden har dog også ros til Produktivitetskommission, som anbefaler at afskaffe bureaukrati og unødvendige regler i den offentlige sektor.

”Her er vi helt enige. For ingen tvivl om, at der stadig er for meget regeltyranni i den offentlige sektor. Og det løser vi ved at have mere tillid til hinanden og give medarbejderne lov til at bruge deres faglighed. I ældreplejen går det allerede den rigtige vej. Der er skåret ned på mange tidsregistreringer, og dermed har personalet fået mere tid til kerneopgaverne,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA.