Snavs ved en dørstopper i Valby Idrætspark
Københavns opgørelse over dårlig rengøring som her i Valby Idrætspark er irrelevant, mener kommunalforsker Roger Buch.
Foto: Jørgen True

Rengøring: Forsker kritiserer kommunes syn på klager

Københavns Kommune opgør klager over rengøring på kommunens institutioner i forhold til, hvor mange klager der teoretisk kan være. Det er en irrelevant sammenligning, mener kommunalforsker.

Københavns Kommune gør antallet af klager over rengøringen i kommunens institutioner op på en irrelevant måde, mener kommunalforsker ved Danmarks Medie-og Journalisthøjskole Roger Buch.

Kommunen modtog sidste år 437 klager over rengøringen i 94 institutioner under Kultur- og Fritidsforvaltningens, hvor rengøringen er udliciteret til det private firma Alliance Plus.

Det er et lavt tal, mener kommunen.

“Virkeligheden er, at institutionerne kunne have klaget 27.000 gange, hvis de alle sammen havde klaget hver dag i 2013. I forhold til det er 437 klager jo utroligt få,” siger administrerende direktør i Københavns Kommune Carsten Haurum til Fagbladet FOA. 
 
"Fuldstændig irrelevant"
Den måde at sammenligne på har kommunalforsker ved Danmarks Medie-og Journalisthøjskole Roger Buch aldrig hørt om.

”Tallet 27.000 siger ikke noget, medmindre det bliver systematiseret og holdt op mod noget andet. Det er et tal, som man kan gøre stort eller lille, som man har lyst til,” siger han til Fagbladet FOA.

”Argumentet om, at alle kunne have klaget hver dag, er fuldstændig irrelevant. Så kunne man også have valgt at sige, at de kunne klage to gange om dagen, og så var tallet 50.000 potentielle klager,” siger han.
 
Ifølge Roger Buch ville det være fornuftigt at sammenligne med, hvor mange klager der var, før rengøringen blev udliciteret. Men en sådan statistik ligger Københavns Kommune ikke inde med.