Beskidt trappe
Mange skoler døjer som her med snavsede gulve og beskidte toiletter. Men på skolen ved Rønnebær Allé i Helsingør er der blevet renere, efter at rengøringen ikke længere er udliciteret.
Foto: Colourbox

Kommunen stjal tjansen tilbage - nu er toiletterne rene

Kvaliteten er bedre og tilfredsheden større, efter at Skolen ved Rønnebær Alle i Helsingør har droppet at udlicitere rengøringen.

Snavsede borde, beskidte gulve, dårligt rengjorte toiletter uden sæbe og toiletpapir. Tavler, der ikke var gjort ordentligt rent, og skraldespande med madpakker fra i går. Det var hverdag på Skolen ved Rønnebær Allé for blot få år siden.

Det fortæller afdelingsleder Anette Konradsen fra Skolen ved Rønnebær Alle i Helsingør. Rengøringen var på det tidspunkt udliciteret til et privat firma. Her tog de ikke ejerskab over rengøringen. Det gik ud over skolens cirka 360 elever og knap 50 lærere. 

”På et tidspunkt lavede vi et skema, hvor lærerene kunne krydse af, hvad der ikke var i orden den dag. Vi gik konstant med en fornemmelse af, at der bare ikke var rent i krogene og på gulvet,” siger Anette Konradsen.

Kommune hev rengøringen hjem
I 2012 valgte Helsingør Kommune at hjemtage 25 procent af rengøringen, der ellers havde været udliciteret til private virksomheder. Det øgede omkostningerne, men virker. Ifølge en ny evaluering vurderer 80 procent af de adspurgte ledere, at det har forbedret kvaliteten af rengøringen.

”Kvaliteten er blevet bedre, efter rengøringen blev hjemtaget. Jeg tror, at det handler om, at medarbejderne får en helt anden uddannelse hos os, at de har bedre tid til opgaverne, og der er en bedre kommunikation mellem rengøringspersonalet og de steder, hvor de gør rent,” siger Anne Mette Madsen, områdeleder for rengøring i
Helsingør Kommune.

På Skolen ved Rønnebær Allé fortæller Anette Konradsen også, at kvaliteten røg i vejret. Nu får rengøringen ros af lærerne. Det har blandt andet haft betydning at få en ny tilsynsførende, der havde forventninger til kvaliteten af rengøring og sit personale, lyder det. 

Ejerskab og tilknytning
Som et eksempel på, at det har betydning om personalet føler ejerskab og tilknytning til skolen, fortæller afdelingslederen om en tidligere ansat i det private firma. Inden hjemtagningen blev hun også ansat i skolens kantine om formiddagen, mens hun stadig gjorde rent om eftermiddagen.

”Det betød en forskel. Pludselig fik vi en person, der var tilknyttet skolen. Det hævede ansvaret. Hvis man har en person, der er tilknyttet skolen, så bliver de langt mere dedikerede til opgaven,” siger Anette Konradsen og fortsætter:

”Det højner kvaliteten. Og hvis der er et problem, får man det hurtigere løst, fordi man har en daglig kontakt. Så kan man jo tale sammen om, at børnehaveklassens gulv skal vaskes i dag, også selv om det først var sat på til næste uge.”