AMR 2019 - arbejdsmiljørepræsentant

AMR 19 - Arbejdsmiljørepræsentant 2019

Igennem 2019 sætter over 80 faglige organisationer særligt fokus på arbejdsmiljøets frontkæmpere med kampagnen AMR 19. Indsatsen skal styrke og anerkende de samlet 25.000 arbejdsmiljørepræsentanters vigtige indsats ude på arbejdspladserne.

Registrering og anmeldelse af ulykker, kontrol af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen og forebyggelsessamtaler med ledelsen og medarbejderne. Det er blot nogle af de vigtige arbejdsopgaver, arbejdsmiljørepræsentanterne løser på arbejdspladserne – og netop deres vigtige rolle kommer særligt i fokus i det kommende år.

Det sker under kampagnen AMR 19, som den nye hovedorganisation, FH, står bag.

Kampagnen skal styrke synligheden og anerkendelsen af arbejdsmiljørepræsentanterne, gøre dem endnu dygtigere samt øge fokus på deres vigtige arbejde for gode vilkår på arbejdspladserne.

Med et stigende pres på lønmodtagerne, hvor pensionsalderen er blevet højere, og stadig flere medarbejdere bliver fysisk eller psykisk overbelastede, skal arbejdsmiljørepræsentanten være klædt godt på til at kæmpe mod de dårlige forhold.

Fem vigtige temaer
I løbet af 2019 vil kampagnen fokusere på følgende temaer:

• Mere tid til hvervet
  • Sikring af arbejdsmiljørepræsentanternes uddannelse og kompetenceudvikling
  • Understøtte arbejdsmiljørepræsentanternes inddragelse i det strategisk arbejdsmiljøarbejde
  • Øge rekruttering af arbejdsmiljørepræsentanter, herunder unge
  • Skabe klarhed om opgaven som arbejdsmiljørepræsentant

Undersøgelse

TeamArbejdsliv har gennemført en undersøgelse for LO om AMR'ernes vilkår, der underbygger de fem temaer.

Mere om AMR 19

Læs mere om kampagnen, og hvilke aktiviteter og tilbud der vil være i løbet af året.

Nyt fra fagbladet