Afgørende sag om kendt advokats udnyttelse af ung pige

En retssag, som begynder i dag, viser med al tydelighed behov for at lukke for muligheden for at løndumpe unge og andre arbejdstagere fra EU, mener formand for FOA Dennis Kristensen.

FOA fører en vigtig og principiel sag i dag i Retten i Lyngby, om forsøget på at udnytte smuthuller i lovgivningen til at ansætte en EU-borger under fuldstændigt urimelige vilkår.

Sagen handler om den kendte advokat Eva Persson, der i september i fjor var på forsiden af Berlingske, fordi hun kun holdt en uges barsel af hensyn til sin karriere. Det kom i samme ombæring frem, at hun fik tid til karrieren ved at have ansat en ’ung pige i huset’.

Den unge pige var ansat på au pair-lignende vilkår. Til en lavere løn og med en længere arbejdsuge. Og på papiret var hun hyret som ”ung pige i huset.” Men som advokat med solid viden om ansættelsesret har arbejdsgiveren i denne sag kendt sit stof, og forsøgt at udnytte smuthuller i lovgivningen,
mener formand for FOA Dennis Kristensen.

”At hyre en anden EU-borger til dumpingløn og uden rettigheder går naturligvis ikke. Derfor fører FOA sagen mod Eva Persson og hendes familie. Næsten 90.000 kr. mener vi, at den unge pige har til gode i løn for de omtrent syv måneder, hun var hos familien i Nordsjælland i sit underbetalte job,” siger han.

Ifølge FOA har Eva Persson brugt au pair-ordningen som påskud for at ansætte en EU-borger på endnu dårligere vilkår, end den allerede udskældte au pair-ordning.

”Au pair-ordningen foregiver i det mindste at handle om ’kulturudveksling’ – som en undskyldning for, at tilrejsende au pairs får ’lommepenge’ i stedet for en fair løn. Men hendes ansættelse har ikke kulturudvekslingen som undskyldning, og ansættelsen på de vilkår må altså siges at være en kynisk udnyttelse af et smuthul i lovgivningen,” siger han.

Han mener, at hvis vi skal have EU-borgere til at komme til Danmark for at arbejde som hushjælp, må vi tiltræde ILOs internationale konvention om ordentlige arbejdsforhold for husarbejdere, der fastsætter globale minimumsstandarder for at begrænse misbrug og udnyttelse af husarbejdere.

”Det er vi nødt til, for at sikre ordentlige ansættelsesvilkår og modarbejde social dumping. Det har vi før opfordret en tidligere regering til. Og her lyder opfordringen igen til politikerne. Imens må opfordringen til de familier, der ansætter en hushjælp, være, at de skal være deres rolle som arbejdsgiver bevidst og leve op til det ansvar, der følger med. Herunder at give sine ansatte en fair løn og ordentlige ansættelsesforhold,” siger Dennis Kristensen.