FOA: Kommunernes eget ansvar at gennemskue lave tilbud i ældreplejen

Efter en lang række konkurser, snyd og uskønne forhold hos private plejefirmaer bør de danske kommuner lære af erfaringen og satse på kvalitet frem for pris, mener forbundsformand for FOA Dennis Kristensen.

Alt for mange kommuner vægter prisen for højt, når ældreplejen skal udsættes for konkurrence. Det kan medføre snyd med leveringen af pleje til kommunernes ældre og konkurser i de private plejefirmaer. For i mange tilfælde kan de private virksomheder ikke levere til den lave pris, de selv har budt ind med.

Torsdag blev et flertal af politikerne i byrådet i Lolland Kommune enige om at opsige kontrakten med det private plejefirma Pleje Plus.

Det sker efter en lang række sager om svigt – både fra den private virksomhed og kommunens side.

”Firmaet nåede at få tre advarsler af kommunen. Men pilen peger tilbage på kommunen, for det er politikerne her, der har valgt leverandøren til en urealistisk lav pris, og ikke har ført den nødvendige kontrol,” siger forbundsformand for FOA Dennis Kristensen.

Kommunen fik i april to påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed på baggrund af manglende tilsyn med de leverede ydelser fra det private plejefirma.

Dennis Kristensen opfordrer derfor kommunerne til at se på, hvilken kvalitet virksomhederne kan levere, frem for hvor langt de kan presse prisen ned.

”Kommunerne bør afvise unormalt lave tilbud, og i stedet kræve sikkerhed, uddannet arbejdskraft og ordnede løn- og ansættelsesvilkår hos de private virksomheder,” siger Dennis Kristensen.

Aalborg Kommune har oplevet fem konkurser hos private leverandører af ældrepleje siden starten af 2015. Konkurserne har berørt over 1.300 borgere og mindst 540 ansatte.

Nu har kommunen taget konsekvensen af de mange konkurser, og er lige nu ved at skrue et udbud sammen, hvor kvaliteten vægtes med 70 procent og prisen med 30 procent.

”Det er et interessant udbud, hvor både de private aktører og FOA bliver inddraget i arbejdet med at skrue udbuddet sammen for at sikre et så gnidningsfrit forløb som muligt. Samtidig stiller kommunen krav til virksomhedernes økonomi for at mindske risikoen for konkurser.”

”Men ét er udbudsprocessen og de gode intentioner. Hvis ikke kommunen følger op med kontrol og tilsyn af forholdene og de leverede ydelser, har borgerne og medarbejderne ingen sikkerhed mod snyd og konkurser,” siger Dennis Kristensen.