"Ulighedens monster i fri dressur"

De lavtlønnede faggrupper sakker bagud i lønudvikling. Især kvinder bliver snydt. Chefer har fem gange så store lønstigninger som dagplejere. Det vil FOAs forbundsformand adressere i sin 1. maj-tale.

”Det Danmark, vi kender og elsker, er i fare for at knække midtover på grund af en voksende ulighed. Det er en ulighed, der langsomt bortvasker vores sympati og forståelse for hinanden,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA på arbejdernes internationale kampdag.

Uligheden stiger i Danmark. Det ses blandt andet i en uretfærdig lønudvikling på det offentlige arbejdsmarked, og det er netop omdrejningspunktet i forbundsformandens 1. maj-tale:

”På det offentlige område sakker lavtlønnede faggrupper hele tiden længere bagud i forhold til de højtlønnede faggrupper, der i de senere år har vundet betragtelige lønstigninger.”

”Det kniber med retfærdigheden i overenskomstsystemet. Vi forhandler typisk lønstigninger i procent, der giver den samme procent til alle men flest kroner til de højtlønnede,” siger Dennis Kristensen.

”Tag Jette, der er dagplejer med fire børn, og Ole, der er teknisk chef i samme kommune. De har begge haft deres job i fem år, men lønudviklingen er vidt forskellig. Jettes årlige indtjening er steget med 21.276 kroner. Oles årsløn er steget 105.288 kroner. Det femdobbelte af Jettes! Det er ulighedens monster i fri dressur inden for det offentlige overenskomstsystem,” fastslår Dennis Kristensen.

Forbundsformanden påpeger, at den økonomiske krise især har ramt de lavtlønnede i Danmark. Nu er det deres tur til at mærke, at overenskomstforhandlingerne også handler om retfærdighed, siger Dennis Kristensen med henvisning til de kommende overenskomstforhandlinger på det offentlige område næste år.

”Det er desværre kendetegnende, at arbejdet med mennesker generelt nedvurderes i forhold til en lang række andre arbejdsopgaver i det offentlige. Det gælder ikke kun i lønfastsættelsen, men også i anerkendelsen. Derfor skal anerkendelsen af velfærdens kernemedarbejdere også på dagsordenen,” siger Dennis Kristensen.

Her kan du høre Dennis Kristensen tale 1. maj
08:45 – Taastrup - PMF, Pile Allé 18, Taastrup.
13:15 – Viborg - Brænderigården (bag Golf-hotellet) Riddergade 8.
16:00 – Varde - Parken bag Hotel Arnbjerg.