FOA: Ikke alle kommer med i regeringens beskæftigelsesudspil

Regeringen lover med sit udspil om fremtidens beskæftigelsesindsats mere frihed, mindre bureaukrati og alle med på arbejdsmarkedet. Regeringen lover tilmed skatteborgerne, at de kan spare 1 milliard på hjælpen til de arbejdsløse. Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det desværre også, mener næstformand i FOA Mona Striib.

Regeringens netop offentliggjorte beskæftigelsesudspil skal gøre det lettere for alle; for kommunerne, for jobcentrene og for de ledige.

"Det er positivt at forenkle reglerne og fjerne unødvendige og bureaukratiske proceskrav, men retssikkerheden for de ledige bliver desværre mindre," siger næstformand i FOA Mona Striib.

For de ledige er der langt fra tale om forbedringer med regeringens nye udspil, mener hun.

De arbejdsløse får ikke mere frihed til at få den hjælp til at komme i arbejde, som de har behov for. Regeringen bebuder derimod flere og måske hårdere sanktioner overfor ledige, der ikke følger reglerne til punkt og prikke," siger hun.

Udspillet rummer derimod en lang række lempelser for jobcentrene og for kommunerne.

"Det er jobcentrene, der får færre regler, de skal følge, større frihed til ikke at give den arbejdsløse mere end ét aktiveringstilbud, selv om det trækker ud med at få et nyt job og øget frihed til ikke at ofre penge på et opkvalificeringskursus eller to til ledige med for få eller lidt for rustne kvalifikationer til at komme forrest i jobkøen."

"Sidst men ikke mindst er det ikke alle, der kommer med, men kommunen der får større frihed til kun at investere i aktivering, uddannelse og så videre til de ledige, der har bedst udsigt til at komme hurtigere i arbejde," siger Mona Striib.

Hun frygter, at forskellen mellem kommunernes tilbud til de ledige kommer til at afhænge af, hvor god en økonomi den enkelte kommune har.

"Det lyder godt, når man lover kommunerne mere selvbestemmelse, men det kan komme til at gå ud over den ledige, der måske ikke får den bedst mulige hjælp til at komme i arbejde."

"Så jeg håber virkelig, at folketingets partier vil tage regeringens løfter om mere frihed, mindre bureaukrati og ikke mindst alle med alvorligt, når der skal forhandles om regeringens udspil. Der er nok at rydde op i, hvis løfterne skal kunne holde," siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning