Enighed om frit valg i ældreplejen

FOA og Dansk Erhverv er enedes om ny treårig overenskomst for privatansatte i ældreplejen, den såkaldte frit valgs overenskomst.

Overenskomsten giver 2,50 kroner ekstra i timen 1. marts 2017, 1. marts 2018 og 1 marts 2019. I alt 7,50 kroner ekstra i forhold til de aktuelle timelønninger.

Tillæg forhøjes med 1,6 procent hvert år. Og desuden er der en række forbedringer, hvoraf flere flugter med det 14 dage gamle forlig på transportområdet. Det drejer sig om forbedringer ved børns sygdom, ved børns hospitalsindlæggelse, seniorordningen, frit valgs ordningen, barselsordningen og bestemmelser for tillidsrepræsentanter.

"Vi er pænt tilfredse. Der er klart flere penge i denne overenskomst end i 2011 og 2013," siger forbundsformand Dennis Kristensen FOA.

"Jeg er glad for, at det lykkedes, selvom det holdt hårdt. Det lykkedes desværre ikke for et par dage siden at få forlig om den tilsvarende overenskomst for plejefirmaerne i DI," fortæller Dennis Kristensen.

"FOA har ikke ønsket at få en særlig arbejdsgiverform for lokalløn, som er dukket op ved denne overenskomstfornyelse, hvor der aftales lønstigninger til alle, men hvor tillidsrepræsentanten efterfølgende kan fjerne 50 øre fra den enkelte medarbejders lønstigning og forhandle den flyttet til en anden medarbejder. Vi er vant til lokale lønforhandlinger i kommuner og regioner, men vi har aldrig haft et system, som er så klodset skruet sammen, som det, der åbenbart har været udset til flagskibet ved denne overenskomstfornyelse. Det holdt hårdt at undgå denne form for lønforhandlinger, men det er lykkedes," siger Dennis Kristensen.

Han glæder sig også over, at FOA er tilgodeset på nogle af de blødere områder, især på området for tillidsrepræsentanter.

"Det er også afgørende for FOA, at de private overenskomster for ældreplejen flugter med omkostningerne i de offentlige overenskomster på området, så konkurrencevilkårene er lige og fair. Det mener vi, denne gang, er lykkedes rigtig godt," siger Dennis Kristensen.

Forliget ventes nu at indgå i det samlede mæglingsforslag fra forligsmanden, der formentlig fremsættes om kort tid. Derefter skal medlemmerne stemme om det.

FOA har også frit valgs overenskomster med Dansk Industri og KA-Pleje. Her er der ikke forlig.