FOA: Brug for ekstraordinært lønløft i kvindefagene

Der skal politisk handling bag de mange velmenende ord om ligeløn. FOA efterlyser en ekstra pose penge fra Christiansborg til de lavtlønnede kvindefag til de kommende overenskomstforhandlinger.

Der brug for et ekstraordinært løft i lønnen hos de offentligt ansatte, der arbejder med mennesker.

Det mener forbundsformand for FOA Dennis Kristensen.

Derfor opfordrer han formand for Dansk Folkeparti Kristian Thulesen Dahl til at tage bolden op fra Pia Kjærsgaard – som efter ligelønsstrejken i 2007 kom med netop et forslag om at afsætte fem milliarder kroner til at hæve lønnen for ansatte i velfærdsfag – og kræve en ekstraordinær indsats for at løfte de faggrupper, som typisk består af kvinder op på niveau med mandefagene med samme uddannelseslængde.

”Vi skal gøre op med tanken om, at rengøringsassistentens arbejde indenfor på daginstitutionen er mindre værd end specialarbejderens udvendige renholdelse rundt om institutionen,” siger Dennis Kristensen.

Forslaget i 2007 var uden det store resultat for den gruppe medarbejdere, som det var møntet på. 1.7 milliarder kroner, som i forvejen skulle udmøntes til de offentligt ansatte, blev fremrykket og forklædt som en ekstra indsats for at løfte lønniveauet.

Men det nytter ikke noget at smøre pengene tyndt ud over hele den offentlige sektor, hvis man vil sikre lige løn for lige arbejde, mener Dennis Kristensen.

”Vi har brug for, at der bliver afsat penge, som er øremærket de lavestlønnede kvindefag for at komme det kæmpe løngab til livs,” siger han.

Samtidig kræver det også, at arbejdsmarkedets parter ved næste års overenskomstforhandlinger på det offentlige område tilgodeser de lavestlønnede.

”Vi mangler også værktøjer i ligelønsloven til at måle arbejdsområder og funktioner op mod hinanden, så lovens forbud med lønforskelle mellem arbejde af samme værdi, rent faktisk kan afprøves juridisk i den virkelige verden,” siger Dennis Kristensen.