Risikerer dom for at passe sit arbejde

Ambulancefører blev påkørt under udrykning, nu risikerer han at miste både job og kørekort. Urimelig hård behandling, mener fagforeningen FOA.

Det var en arbejdsdag som så mange andre for ambulancefører Bruno Dante Martiri. Lidt i midnat november sidste år kørte han, med fuld udrykning og en fødende kvinde bag i bilen og en lægebil i hælene, overfor rødt, og blev påkørt af personbil: Nu risikerer han at miste kørekortet, og dermed muligheden for at passe det job han har haft i 35 år.

”Det er urimeligt, at en banal trafikulykke skal koste en mand sit levebrød. Han har reddet et menneske, men det betyder mindre, for der er kommet en bule i en dør. Han har passet sit arbejde i årtier, og så er det takken?” spørger Thomas Brücker, sektornæstformand for Teknik og Service hos FOA.

Ulykken skete den 9. november tyve minutter i midnat, hvor Bruno Dante Martiri kører udrykningskørsel fra Hornslet til Randers. Bag i ambulancen ligger en fødende kvinde, gravid med tvillinger, og lægen som er med, fordi han regner med, at fødslen går i gang lige om lidt. De blå udrykningsblink er tændt på ambulancen, og efter dem kommer lægebilen med blink og sirene.

I et kryds bliver de påkørt af en personbil. Bruno Dante Martiri fortæller, at han har set personbilen, men er sikker på, at føreren af bilen både har set og hørt ham. Efter sammenstødet kører ambulancen videre på hospitalet med den fødende kvinde. Lægebilen bliver tilbage, og snakker med bilisten, og sikrer sig, at alt er okay.

Politiet vælger efter sammenstødet at rejse en sag mod Bruno Dante Martiri for brud på færdselsloven. Anklageren går efter 2500 kroner i bøde og tre års betinget frakendelse af kørekortet.

Bruno Dante Martiri mener, at det vil gå ud over patienten i den lange løb.

“Jeg har bare udført mit job,” siger han, til Fagbladet FOA.

“Det vil betyde, at mine kolleger og jeg altid vil holde for rødt, når vi er på udrykning. Det kan potentielt forlænge transporttiden med flere minutter. Og for patienten, så er det minutterne, der tæller.”

Thomas Brücker, fra FOA, mener, at lovgivningen burde laves om:

“Jeg synes, at det er en kæmpe udfordring, at vi har en lovgivning, der ikke giver formildende omstændigheder til personer, der kører udrykning. Når man har det job, så er det fordi, at man gerne vil redde mennesker. Det kan betyde, at der køres over for rødt, når der køres med udrykning,” siger Thomas Brücker.

Thomas Brücker ønsker en særlovgivning på området, som betyder, at personer, der arbejder med udrykning, vil kunne få en mildere dom end privatbilisten.

Der falder dom i sagen den 22. marts 2022 ved Retten i Randers.

Sektornæstformand Thomas Brücker, telefon: 29 93 24 04

Hent billede