TV2 dokumentar understreger behov for handling nu

Hverdagen på bostedet Sjællandsgade 10 er et udtryk for et kolossalt svigt af både borgere og ansatte, mener FOA.

Bostedet Sjællandsgade 10 i Esbjerg, der rummer 11 voksne beboere med alvorlige psykiske lidelser og misbrug, er en barsk arbejdsplads. Torsdag aften på TV2 kunne hele Danmark opleve hvordan. I dokumentaren ”Sindssygt farligt arbejde”, kunne man se, hvordan medarbejderne flere gange dagligt må søge i sikkerhed bag låste døre, samtidig med at også borgerne på bostedet måtte stå model til chikanerier, trusler og utryghed.

”Man ser udsendelsen med en knugende følelse i maven. Sådan må ingen have det. Hverken medarbejdere eller borgere. Det er et svigt, at hverdagen er sådan nogle steder. Og det er vi nødt til at gøre noget ved nu,” siger Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA.

Han peger på, at en del af problemet er svært belastede borgere, som det viser sig meget kompliceret at give og få til at modtage de rigtige tilbud. Borgere som ofte kæmper med både psykisk sygdom og misbrug.

”Udsendelsen viser jo med al ønskelig tydelighed, hvor svært det er at tilbyde hjælp, hvis de borgere der har brug for den hjælp, siger nej til at modtage den, eller hvis de ikke har sikkerhedsnet, der burde være der for disse meget syge borgere. Der mangler sengepladser i psykiatrien, og borgerne udskrives før de er raske nok til at være på et bosted som dette – det er fuldstændigt uacceptabelt - ikke mindst for det personale, der hver dag må opleve sig udsat for trusler,” siger Kim Henriksen.

FOA mener, at det er nødvendigt, at der lyttes mere til personalet. Dels når borgerne bliver markant dårligere, mens de er der på deres bosted, som vi tydeligt ser det i udsendelsen, hvor der går alt, alt for længe uden hjælp. Og dels når det opleves, at borgere er blevet henvist til det forkerte tilbud.

”Udsendelsen understreger, at der skal handles nu, så mennesker med psykisk sygdom, pårørende og medarbejdere kan mærke et løft i kvaliteten,” siger Torben Klitmøller Hollmann, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA.

Siden 2012 har seks ansatte mistet livet, mens de passede deres arbejde på bosteder i socialpsykiatrien.

”Vi har set alt for mange lappeløsninger; puljer afsat til enkelte områder af psykiatrien, som bliver ædt op af flere patienter, og lange udførlige retningslinjer om voldsforebyggelse, der ikke kan anvendes i praksis på et område, der ikke fungerer optimalt, fordi rammerne ikke er i orden.”

Sundhedsstyrelsen fremlagde tidligere i år et fagligt oplæg til en 10-årsplan for psykiatrien, som afdækker de store udfordringer, psykiatrien står med.

”Nu ligger ansvaret hos politikerne. De skal vise, om de sidste års mange ord om et løft af psykiatrien ikke bare er snak, og at de er parate til at handle,” siger Torben Hollmann.

Sektorformand Kim Henriksen, telefon: 31 62 32 33

Hent billede

Sektorformand Torben Klitmøller Hollmann, telefon: 23 26 75 79

Hent billede i høj opløsning