Danmarkskort
Klik på kortet i artiklen for at se ledigheden i de enkelte kommuner.

Historisk lav ledighed blandt social- og sundhedsansatte

Få ledige øger behovet for at tiltrække flere til faget og få flere ansatte på ældreområdet på fuld tid, mener FOA.

Mens kommunerne oplever mange forgæves forsøg på at tiltrække social- og sundhedsmedarbejdere, har ledigheden blandt social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere ikke været lavere i de sidste 10 år.

”Der er meget få ledige medarbejdere tilbage. Det betyder, at kommunerne også skal tænke i nye baner for at få dækket det kæmpe behov for medarbejdere i ældreplejen, som vi oplever lige nu,” siger sektorformand i FOA Torben Hollmann.

I februar var ledighedsprocent for social- og sundhedsassistenter på 1 procent mod 3 procent i februar 2012. For social- og sundhedshjælpere er ledigheden faldet fra 5 procent i 2012 til 1,5 procent i de seneste tal.

”Ét af de værktøjer, kommunerne kan skrue på, er at tilbyde medarbejderne flere timer,” siger han.

Netop det bliver social- og ældreminister Astrid Krag spurgt om på et samråd i Folketingets Socialudvalg i dag.

”Vi oplever allerede, at der er for få medarbejdere til at give pleje og omsorg til et stigende antal ældre. Når omkring 8 ud af 10 ansatte i dag arbejder under 37 timer er der et kæmpe potentiale i at få flere til at arbejde mere. Når vi spørger medlemmerne, om de er villige til at gå op i tid, svarer omkring hver femte, at det vil de gerne.”

”Udover at sikre, at dem der gerne vil, kan gå op i tid, har vi en stor opgave i at gøre det attraktivt for flere. Det mener jeg bedst kommunerne gør ved at organisere arbejdet klogere, så hjælpen tilrettelægges efter de ældres behov, så systemet tilpasses borgeren - og ikke omvendt. På den måde bruges timerne rigtigt,” siger Torben Hollmann.

Tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at knap halvdelen af arbejdsgivernes forsøg på at rekruttere social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere ender forgæves.

Sektorformand Torben Klitmøller Hollmann, telefon: 23 26 75 79

Hent billede i høj opløsning