FOA: Medarbejderne skal ikke stå alene med ansvar for stigende smitte

FOA sender nu kraftig opfordring til arbejdsgiverne i landets kommuner. Med den øgede smitte er det afgørende, at arbejdsgiverne er tilgængelige for medarbejderne, hvis personalesituationen brænder sammen. ”Jeg hører bekymrende meldinger,” advarer FOAs forbundsformand, Mona Striib forud for juledagene.

Medarbejderne, der passer de ældre, svage og udsatte hen over jul og nytår, skal ikke stå med ansvaret for dårlig bemanding eller være nødt til at træffe beslutninger med konsekvenser for borgerne uden at have en direkte hotline, hvor de kan hente hjælp hos arbejdsgiveren.

Så klar er beskeden til landets kommuner fra FOAs forbundsformand, Mona Striib. Meldingen kommer efter, at forbundsformanden tirsdag forhørte sig hos FOAs mange afdelinger om de lokale beredskaber hen over julen. Beskeden fra FOAs bagland er, at langt fra alle arbejdspladser inden for fx ældrepleje og plejecentre, hvor smitten kan ramme særligt hårdt, lader til at have et klart beredskab på plads.

”Jeg hører nogle stærkt bekymrende meldinger. Det tyder på, at nogle kommuner og nogle arbejdspladser tilsyneladende ikke har indset, hvor stort et pres der risikerer at komme på velfærdsopgaverne i den kommende tid – særligt kommunernes ældrepleje og på plejecentre,” siger Mona Striib.

”Medarbejderne skal ikke stå med ansvaret for dårlig bemanding eller andre svære beslutninger. Der bliver brug for, at arbejdsgiveren tager et ekstra ansvar for at være tilgængelig. Jeg håber ikke, at der er så meget som én enkelt kommune, hvor man går på ferie uden at stikke medarbejderne et direkte nummer, hvor de kan fange deres arbejdsgiver – også juleaften og klokken fem om natten.”

For nyligt spåede Statens Serum Institut (SSI) op mod 45.000 dagligt smittede i julemåneden. Det er det worst-case-scenario, som man skal have en plan for at takle, mener Mona Striib.

”Den nye omikronvariant sætter i den grad FOAs medlemmer på arbejde. Det personale, der i forvejen var presset, skal nu yde en ekstra indsats for at passe på vores ældre, svage, børn og udsatte. I FOA kommer vi til at vogte som en høg over, at ingen af FOAs medlemmer lades i stikken, fordi de ikke kunne få fat i deres arbejdsgiver i de afgørende timer, hvor beslutningerne skulle træffes,” siger Mona strib.

Hun påpeger, at FOA har været med til at tage ansvar for at skabe løsninger, men at kommunerne også skal gribe dem.

”Vi har banet vejen med fælleserklæringen, og presset på for lovgivningsændringer, der nu er vedtaget, så der kan tages hånd om medarbejdernes arbejdsmiljø ved at få mere personale ansat og finde fleksible løsninger. Nu er det op til hver enkelt kommune at gøre brug af mulighederne,” slutter Mona Striib af.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning