Små skridt mod et bedre arbejdsmiljø

Eksperters anbefalinger til forbedret indsats på arbejdsmiljøområdet rummer interessante forslag. Men der er grund til bekymring, hvis Arbejdstilsynet ikke styrkes, mener forbundssekretær i FOA Jens Nielsen.

Både når det gælder det fysiske og især det psykiske arbejdsmiljø, går det den forkerte vej. Derfor er det stærkt tiltrængt, at et ekspertudvalg nu har taget et skarpt blik på, hvordan indsatsen på området kan forbedres og udviklingen vendes. Det siger forbundssekretær i FOA Jens Nielsen efter offentliggørelsen af en rapport med anbefalinger fra "Ekspertudvalget om udredning af arbejdsmiljøindsatsen."

"Det sørgelige udgangspunkt for ekspertudvalgets arbejde er, at beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) har givet som opdrag, at udvalgets anbefalinger ikke må koste noget. Men som udvalget understreger, kan det godt betale sig økonomisk at investere i et bedre arbejdsmiljø. Den pointe håber jeg som den første, ministeren vil tage til sig," siger han.

At der skal laves en særskilt bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø og bedre formidling af reglerne på arbejdsmiljøområdet - samt gives større bøder for gentagne grove arbejdsmiljøovertrædelser, er anbefalinger, Jens Nielsen gerne ser realiseret. Ligeså bør mål for arbejdsmiljøindsatsen udarbejdes tættere på brancherne i samarbejde med organisationerne i Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø.

Og så skal der gøres op med en politisk beslutning fra 2010, som betyder, at 50,4 millioner kr. af de midler, der skulle gå til arbejdsmiljøindsatsen, i stedet går i statskassen til genopretning af den danske økonomi.

"Men ifølge regeringen selv har dansk økonomi det ganske godt. Så nu vil vi gerne have de penge tilbage, hvor de kan gøre nytte og forebygge fysisk og psykisk nedslidning," siger Jens Nielsen.

Ifølge ham er der grund til bekymring, hvis ikke Arbejdstilsynet styrkes økonomisk. Det er helt afgørende, hvis det fremadrettet skal kunne leve op til dets rolle som kontrolmyndighed.

Samtidig er han bekymret for den nye rolle, som Arbejdstilsynet anbefales at skulle have, hvor den i højere grad end i dag skal indtage en vejledende funktion.

"Grunden til, at vi har respekt for Arbejdstilsynet, er, at det er en kontrolmyndighed, der kan give påbud. Får de ikke mulighed for det længere, svarer det til, at politiet kun skulle vejlede og ikke kunne kontrollere og udskrive bøder. Tror vi på, at det ville reducere antallet af fartsyndere?" spørger Jens Nielsen.

Den politiske målsætning har været, at andelen af danskere, der har et dårligt fysisk eller psykisk arbejdsmiljø skulle nedbringes med 20 procent frem mod 2020. Imidlertid viser tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, at der fra 2012 til 2016 er sket en stigning på cirka 17 procent i andelen af danskere i beskæftigelse, som oplever psykiske belastninger i forbindelse med arbejdet samt tegn på stress og depression. I samme tidsrum er der sket en stigning på 15 procent i andelen af lønmodtagere med fysiske belastninger og smerter.

"FOA vil følge det videre arbejde med at gøre anbefalingerne til virkelighed tæt," siger Jens Nielsen.

Læs anbefalinger fra ekspertudvalget her

Forbundssekretær Jens Nielsen, telefon: 31 40 01 39

Hent billede i høj opløsning