Formand Pia Heidi Nielsen, kost-service sektor
"Vil vi skabe sunde madvaner og udligne sociale forskelle, så skal der være madordninger i alle daginstitutioner", siger sektorformand Pia Heidi Nielsen

Maddag med de mindste

Hak, smag, sæt ord på og nyd maden - sammen. Det er essensen i Maddag onsdag den 12. september 2018, hvor mere end 28.000 børn i daginstitutioner over hele landet sætter sig til bords og fejrer det fælles måltid. Eventen markerer værdien af madordninger, som et sundt, sjovt og velsmagende tilbud, der kan meget mere end at mætte.

Det er Kost & Ernæringsforbundet og FOA, der arrangerer Maddag. I år er menuen rugbrødsmadder med bl.a. røget sildepostej, syltede gulerødder og daddelcreme med kikærter og kakao, som børnene har været med til at forberede.

Mad kan mere end at mætte
Madordninger er et tilbud til børnene om sund og velsmagende mad. Og det har de i den grad brug for til en lang og aktiv dag. Ikke mindst i betragtning af at op til 70% af børns energibehov faktisk dækkes i løbet af dagen i daginstitution. Madordninger er forældrenes garanti for måltider, der både er varieret og i overensstemmelse med de officielle kostråd.

En af grundstenene i madordninger er at bruge måltidet som et pædagogisk læringsrum i hverdagen, hvor børnene inddrages i de små ting, de kan håndtere.

”Måltidet er en oplagt ramme for indlæring. Selv de mindste kan være med i forberedelserne. Og jo mere børn ved om mad, jo større er sandsynligheden for at de træffer bevidste og sunde valg senere i voksenlivet. Derfor ærgrer det mig, at madordninger de fleste steder er på valg hvert andet år i stedet for at gøre dem permanente. Det er her, der skal sættes ind, hvis vi vil rykke på folkesundheden. Jeg håber derfor, at Maddag vil motivere flere kommunal- og forældrebestyrelser til at tilbyde permanente ambitiøse madordninger for en længere periode med dygtige fagprofessionelle i køkkenet”, siger Ghita Parry, formand for Kost & Ernæringsforbundet.

Sunde vaner – en god investering
Ifølge WHO’s undersøgelse af børn i 2018 er overvægt en af de største trusler mod folkesundheden. I Danmark er situationen sådan, at overvægtskurven er tippet, så 51% af os danskere nu er overvægtige. Og hver femte barn i 0. klasse får mindst en bemærkning af sundhedsplejersken i deres journal om, at deres mad- og måltidsvaner er problematiske.

Skal vi ændre denne udvikling, skal der sættes ind tidligt med strukturelle ændringer. Da langt de fleste børn går i daginstitution er der derfor et kæmpe potentiale ved at sætte ind med gode mad- og måltidsvaner netop her.

”Det er glædeligt, at Regeringen i den netop offentliggjorte strategi for mad, måltider og sundhed tager udgangspunkt i, at ’sunde madvaner grundlægges i barndommen’. Men vil vi skabe sunde madvaner og udligne sociale forskelle, så skal der være madordninger i alle daginstitutioner, hvor børnene får vellavet og sund mad hver dag. Det er både enkelt og en rigtig god investering, siger Pia Heidi Nielsen, sektorformand, FOA Kost- og Servicesektoren.

Sektorformand Pia Heidi Nielsen, telefon: 20 14 93 86

Hent billede i høj opløsning