Regler om private aktører på velfærdsområdet bør ændres

Efter adskillige eksempler på dårlig kvalitet og kontante gevinster til ejerne af private virksomheder på velfærdsområdet, er det tid til at ændre reglerne for private virksomheder på velfærdsområdet, mener Socialpædagogerne og FOA.

Gennem weekenden har DR afdækket, hvordan et privat bosted for udsatte børn og unge blandt andet gennem kreativ virksomhedskonstruktion tjener millioner på danskernes skattekroner.

"Det er ganske enkelt grotesk, at man som ejer af et privat bosted, hvis opgave er at tage sig af nogle af samfundets svageste, trækker penge ud, som burde gå til udsatte børn og unges udvikling. Historierne fra bostedet her viser tydeligt, at man har haft mere fokus på at skabe overskud, end at sikre et ordentligt fagligt tilbud," siger formand for Socialpædagogerne Benny Andersen.

I tidligere programmer  og artikler har DR og Fagbladet FOA afsløret brugen af ufaglærte ansatte på bostedet for udsatte børn og unge.

"Vi bliver nødt til at have nogle standarder for, hvilken faglighed personalet skal have, når man har med sårbare borgere at gøre som i tilfældet her. Hernæst skal tilsynet med, om de private bosteder lever op til de standarder ikke afhænge af, hvor i landet man bor," siger Benny Andersen.

Hvert år fakturerer private opholdssteder de danske kommuner for over to milliarder kroner.
I lyset af denne og blandt andet skandalen om Tvind sidste år, er det tid til at kigge på lovgivningen, mener formand for FOA Mona Striib.

"Velfærdsopgaver bør grundlæggende ikke være på private hænder, men når det regeringens politik at flytte flere af de borgernære opgaver ud til private, bør man sikre sig, at virksomhedsejerne ikke eksempelvis benytter sig af kreative selskabskonstruktioner for at trække penge ud til sig selv."

"På flere andre områder fungerer det sådan i dag, at et eventuelt overskud ikke kan trækkes ud, men skal investeres i virksomheden. Det bør kunne overføres direkte til andre områder. Profit rimer ganske enkelt ikke på velfærd," siger Mona Striib.

Hun henviser blandt andet til friskoleområdet og i socialøkonomiske virksomheder. Her regulerer staten blandt
andet allerede i dag virksomhedernes mulighed for udbytte.

I sidste uge præsenterede regeringen sit udspil om konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver, som indeholdt konkrete måltal for, hvor mange procent af de offentlige opgaver, kommunerne, regionerne og staten i fremtiden skal udsætte for konkurrence.

"Regeringen holder fast i sin idé om, at private virksomheder kan gøre alting bedre og billigere. Det findes der ingen dokumentation for. Vi ser derimod gang på gang, blandt andet på rengøringsområdet, hvor kommunerne nu i stor stil er begyndt at hjemtage opgaver igen, at kvaliteten forringes, når offentlige opgaver overgår til private hænder," siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning