FOA i konflikt vil ramme alle kommuner

Alle FOAs 38 afdelinger har nu udtaget arbejdspladser til en mulig konflikt på det offentlige område. Konflikten vil på FOAs område komme til at dække alle landets kommuner, viser afdelingernes meldinger til forbundshuset i København.

"Vi kan se, at det især er i social- og sundhedssektoren og i vores pædagogiske sektor, at vores afdelinger har udpeget arbejdspladser til konflikten. Det vil dermed i hovedsagen være de samme områder, der var i konflikt tilbage i 2008, der påny skal slås for vores krav," siger forbundsformand Dennis Kristensen.

FOA agter i lighed med de øvrige offentlige fagforbund at udpege mellem 10 og 15 procent af sine medlemmer til at være første bølge i en mulig kommende konflikt.

"Og derfor er vi nu i den situation, at vi skal tynde lidt ud i indmeldte arbejdspladser til konflikten, for vi kan se, at en række afdelinger er særdeles opsatte på at gøre en konflikt effektiv. Det er vi bestemt tilfredse med. Det viser også engagement og en vilje bag et eventuelt kommende konfliktvarsel," siger Dennis Kristensen.

De faglige organisationer skal de følgende dage koordinere deres konfliktvarsler, der vil blive afsendt synkront. Det sker for at gøre en første bølge af en storkonflikt så effektiv som muligt.

En storkonflikt kan tidligst træde i kraft 1. april 2018. Statens forligsmand har mulighed for at udsætte konflikten op til to gange, hvis det vurderes, at det er muligt at mægle mellem parterne. FOA var senest i konflikt i 2008, hvor forligsmanden valgte at udsætte konflikten én gang.