Stadig pause i forhandlinger om ny overenskomst

Drøftelser mellem KL og Danmarks Lærerforening har fortsat ikke ført til realitetsforhandlinger om lærernes arbejdstid. OK18-forhandlingerne er nu forsinket på tredje uge og holdes på stand by.

Mens der i forrige uge var spæde tegn på, at KL og lærerne kunne nå til enighed om et grundlag for forhandlinger om lærernes arbejdstid, er parterne nu igen langt fra hinanden.

Fredag meldte fagforeninger for såvel statsligt, regionalt og kommunalt ansatte ud, CFU og Forhandlingsfællesskabet, at de fortsat ville holde de generelle forhandlinger om overenskomstfornyelser på stand by.  På lønmodtagerside er der nemlig indgået aftale om, at lærerne forinden skal have gang i realitetsforhandlinger om deres arbejdstid.

Nu udskydes forhandlingerne igen. Tekniske drøftelser mellem KL og Danmarks Lærerforening i weekenden og mellem topforhandlerne Michael Ziegler, KL, og Anders Bondo Christensen, DLF, tirsdag, har stadig ikke ført til et grundlag for kommende forhandlinger.

Fundament for aftale er en forudsætning
KL fastholder, at udgangspunktet for en aftale bør være den omstridte Lov 409, der blev til ved et regeringsindgreb i konflikten i 2013 om underviseres arbejdstid, hvor lærerne blev lockoutet. Netop det er stridens kerne.

At forhandlingerne for de øvrige områder nu er forsinket på tredje uge, og selv om der endda venter vanskelige forhandlinger om emner som frokostpause og lønudvikling, er der ingen vaklen på lønmodtagerside, lyder meldingen fra FOA-formand Dennis Kristensen.

”Vi venter solidarisk og med stoisk ro på, at der kommer et reelt fundament for en arbejdstidsaftale på bordet. Det er kedeligt, vi ikke kan komme til fadet og tale om de øvrige vigtige og svære emner. Men det kan ikke være anderledes. Rammerne for arbejdstid er så grundlæggende et vilkår, at de selvfølgelig hører hjemme i en overenskomst. Så sagen er principiel og vedrører os alle,” siger Dennis Kristensen.

Topforhandlerne fra CFU og Forhandlingsfællesskabet mødes igen i weekenden og tager på ny stilling til, hvorvidt forhandlingerne fortsat skal holdes i bero.