25 år med pædagogisk faglig styrke og stolthed

De faglærte pædagogiske assistenter er populære som aldrig før og spiller en nøglerolle, ikke mindst når der skal skaffes nok pædagogisk uddannet personale til landets dagtilbud. I år fylder uddannelsen 25 år.

Manglen på kvalificeret arbejdskraft i landets dagtilbud og på det specialiserede socialområde udfordrer i stigende grad kommunerne. Det er vanskeligt at tiltrække nok personale med en pædagogisk uddannelse til vuggestuer og børnehaver, og alt for mange ansatte ved eksempelvis botilbud for socialt udsatte og psykisk syge borgere er ikke-uddannede.

Der er derfor god grund til at glæde sig over særligt en faggruppe, som er klædt fagligt på til at løfte de vigtige opgaver, der knytter sig til at drage omsorg for, og at støtte både børn, unge og voksne i deres trivsel og udvikling: Nemlig den pædagogiske assistent – en uddannelse, som i år fylder 25 år og fra dens start kun er blevet styrket i sin pædagogfaglige tilgang.

”Uddannelsen til pædagogisk assistent er i dag en fremragende pædagogisk uddannelse med en stærk praksisnær profil, som der kun vil blive endnu mere brug for i fremtiden. Både til at sikre trivsel og udvikling blandt børn i dagtilbud samt i arbejdet med at give unge og voksne mennesker med fysiske eller sociale udfordringer omsorg og støtte i hverdagen,” siger formand for Pædagogisk Sektor i FOA Kim Henriksen.

Brug for at uddanne endnu flere
Uddannelsen blev etableret i 1997, hvor 567 elever begyndte på det, der dengang hed PGU - pædagogisk grunduddannelse. Uddannelsen havde til formål at kvalificere eleven til alene og i samarbejde at udføre pædagogisk og omsorgsrettet arbejde bl.a. i institutioner og private hjem til børn, unge og voksne med almindelige eller særlige behov. Sigtet med uddannelsen var at opkvalificere et stort antal ufaglærte, som allerede arbejdede i den pædagogiske sektor.

I 2008 blev pædagogisk grunduddannelse til den pædagogiske assistentuddannelse, og med det faglige løft, som uddannelsen fik i 2015, blev den til den uddannelse, vi kender i dag – nemlig en erhvervsuddannelse med en stærk praksisnær profil. En uddannelse, man i dag også kan tage med EUX.

I dag er uddannelsen populær blandt mange unge. Faktisk så populær, at antallet af kvalificerede ansøgere i fjor var mere en dobbelt så stort som antallet af optagne på studiet.

”Der er helt åbenlyst brug for at øge antallet af uddannelsespladser. Det er en eftertragtet faggruppe, som kommunerne kun vil efterspørge flere og flere af, fordi der med det stigende børnetal og loven om minimumsnormeringer bliver behov for langt flere i landets dagtilbud med en pædagogisk uddannelse,” siger Kim Henriksen, der også mener, at kommunerne bør tilbyde dagplejere at tage uddannelsen.

Uddannelse af erfarne ansatte
Også på det specialiserede specialområde ser Kim Henriksen for sig, at de pædagogiske assistenter vil komme til at udgøre en stigende andel af personalet i fremtiden.

”På både det specialiserede socialområde og dagtilbudsområdet er uddannelsen en fortsat oplagt vej til at skabe et fagligt løft ved at tilbyde dygtige og dedikerede ansatte, som endnu ikke har en uddannelse at blive pædagogiske assistenter,” siger Kim Henriksen og henviser til, at ansatte over 25 år med flere års erfaring, kan få merit for praksisdelen og tage uddannelsens skoledel på 42 uger. Uddannelsens varighed er normalt i dag 3 år og 1½ måned inklusive grundforløb 1 og grundforløb 2.

”Den pædagogiske assistent er allerede i dag en rigtig vigtig faggruppe, som gør en forskel for børn, unge og voksne. Den pædagogiske assistent er også en afgørende brik i vores fremtids velfærd. Derfor er der god grund til at ønske tillykke med de første 25 år. Tillykke!”

Uddannelsen i tal

• Siden 1997 har ca. 23.000 personer gennemført pædagogisk grunduddannelse/den pædagogiske assistentuddannelse

• I 2021 begyndte der ca. 1.800 elever på den pædagogiske assistentuddannelse

• I 2021 var gennemsnitsalderen 30 år for elever, der startede på den pædagogiske assistentuddannelse

• I 2021 blev der optaget ca. 400 mænd og 1.400 kvinder på den pædagogiske assistentuddannelse

• I 2021 startede der ca. 80 elever på den pædagogiske assistentuddannelse med eux

Se en tidslinje over uddannelsens udvikling gennem de 25 år på FEVU’s (Fællesudvalget for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser)