Ny rapport: Hver fjerde oplever trusler på job

Undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere er grum læsning, mener FOA.

Mere end hver fjerde ansat indenfor døgninstitutioner og hjemmepleje har oplevet trusler om vold i løbet af det seneste år. Det samme gælder for hver syvende inden for politi, beredskab og fængsler, transport af passagerer og hospitaler.

Det viser Arbejdstilsynets nye rapport "National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere,” som netop er udkommet.

Rapporten er trist læsning, mener forbundssekretær i FOA Maria Melchiorsen, som ikke er overrasket over resultaterne.

”Den bekræfter desværre de resultater, vi selv får, når vi taler med medlemmerne og gennem vores egne medlemsundersøgelser. Den giver et grumt billede af hverdagen for mange af FOAs medlemmer. En hverdag de færreste kan holde til i længden.”

Undersøgelsen afdækker også, hvor mange der inden for de sidste 12 måneder, der har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed på arbejdspladsen. Her er de to branchegrupper med den højeste andel døgninstitutioner/hjemmepleje samt restauranter/barer, hvor det er mere end hver 10. der svarer, at det har de.

”Inden for det område FOA repræsenterer, er vi nødt til at se på, om det er en dement borger, en pårørende eller andre, der gør de her ting, for der er selvfølgelig stor forskel på, hvordan vi skal forebygge og håndtere problemet, alt efter hvor chikanen kommer fra. Men vi skal være meget opmærksomme på det, særligt i forhold til vores unge kollegaer og elever, som kommer ud på arbejdspladserne. Det må ikke være sådan, at det her bare bliver en del af dagligdagen,” siger Maria Melchiorsen.

Undersøgelsen fra Arbejdstilsynet er baseret på mere end 30.000 besvarelser fra lønmodtagere på tværs af forskellige brancher og dækker både fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Resultaterne skal blandt andet danne grundlag for opfølgning på de prioriterede nationale mål for arbejdsmiljøindsatsen, som regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik aftale om i december 2020.

Dansk Arbejdsgiverforening har også læst den nye rapport, men i modsætning til FOA konkluderer de, at arbejdsmiljøet er godt og sundt, og fremhæver blandt andet, at 9 ud af 10 aldrig har oplevet at blive dårligt behandlet eller diskrimineret på deres arbejdsplads.

”Jeg synes, det er en mærkelig måde at se det på. Hvis hver 10. oplever at blive diskrimineret eller dårligt behandlet, på tværs af alle brancher, er det da et vildt højt tal og alt, alt for mange.  Det bør i stedet være et alarmopkald, som sætter gang i både eftertanke og handling, ” siger Maria Melchiorsen.

”Vi har sammen med kommunerne sat et mål om, at andelen af lønmodtagere i branchegruppen døgninstitutioner og hjemmepleje der rapporterer én eller flere krænkende handlinger, vold og trusler reduceres med næsten 40 procent inden 2030. Så vi får allesammen meget travlt.”

Hun fortæller, at FOA i samarbejde med kommuner og regioner er ved at udvikle en lederuddannelse i psykisk arbejdsmiljø, som hun håber rigtig mange ledere vil benytte sig af, ligesom man har etableret et tilbud, hvor arbejdspladserne kan få vejledning om forebyggelse af dårligt psykisk arbejdsmiljø.