Ordførere vil have flere pædagogiske assistenter

Fra hele det politiske spektrum mener partiernes børneordførere, at der skal ansættes flere pædagogiske assistenter i dagtilbuddene. Det vil give børn og mennesker med særlige udfordringer en bedre hverdag.

Med forskellige argumenter peger seks forskellige partiers børneordførere på, at der er et stærkt behov for at ansætte flere pædagogiske assistenter rundt om i landets kommuner. Det gør de i små videoklip, der kort og koncist opsummerer, hvorfor de pædagogiske håndværkere er særligt vigtige at øge antallet af i dagtilbud og socialpædagogiske tilbud.

”Der er brug for, at vores børn har dygtige pædagogiske assistenter omkring sig, fordi der er brug for mere uddannet personale i de danske daginstitutioner,” siger børneordfører Jacob Mark, SF.

Samtidig påpeger socialdemokraternes børneordfører, Ane Halsboe-Jørgensen, at det vil gavne både børn og ansatte på dagtilbudsområdet, hvis flere af dem, der allerede arbejder med børn i dag, tager uddannelsen som pædagogisk assistent.

”Jeg tror på, at hvis vi får mulighed for lidt efteruddannelse eller at gå fra ufaglært til pædagogisk assistent for eksempel, så vil det give et løft, der både er godt for vores børn, og for dem, der arbejder i denne her sektor,” siger hun.

Også inden for det socialpædagogiske område er der grund til at ansætte flere pædagogiske assistenter. Det mener Venstres børneordfører, Anni Mathiesen, der på baggrund af personlige erfaringer taler for en større faglig mangfoldighed i personalets profiler.

”Personligt har jeg en voksen søn, som er autist. I den sammenhæng ser jeg helt klart, at de pædagogiske assistenter har en vigtig rolle, fordi netop forskelligheden ved at have forskellige kompetencer understøtter, at det er voksne med forskellige typer handicap,” siger Anni Mathiesen.

Opbakningen til at uddanne og ansætte flere pædagogiske assistenter kommer også fra Enhedslistens Jakob Sølvhøj, Pernille Bendixen fra DF og Lotte Rod fra Radikale Venstre.

For formand for pædagogisk sektor i FOA Mogens Bech Madsen er opbakningen fra samtlige af ordførerne værdifuld.

”Anerkendelsen af de pædagogiske assistenter er så vigtig. For det er en rigtig dygtig medarbejdergruppe, som både har en praktisk og teoretisk funderet viden. Ikke mindst hvis vi skal leve op til de politiske ambitioner om at give børn den bedst mulige start på livet, skal vi højne det faglige niveau hos det personale, der hver dag er sammen med vores børn. Derfor bør flere tage uddannelsen og flere bør ansættes,” siger han.

Læs mere om pædagogiske assistenter i temaet: "Den pædagogiske håndværker"