Forbundsformand for FOA Dennis Kristensen

Overblik over lockoutvarsler på det offentlige område

Efter et forløb med møder og forhandlinger er der skabt klarhed over, hvilke områder og medarbejdere der bliver ramt af lockout i både regioner og kommuner

Den 10. marts sendte arbejdsgiverne varsel om lockout. Varslerne var så upræcist formuleret, at FOA valgte at stille en række opklarende spørgsmål. De seneste dage har der været møder og dialog mellem FOA og arbejdsgiverne i Kommunernes Landsforening og Regionerne, hvor lockout-varslerne er blevet præciseret af arbejdsgiverne.

”Kommunernes Landsforening har nu svaret på vores indsigelser mod deres lockoutvarsel, og forbundets jurister har gennemgået svarene. Det ser ud til, at svarene skaber tilstrækkelig klarhed over, hvem og hvad, der er omfattet af lockouten, så vi kan informere medlemmerne, som arbejdsgiverne udelukker, fra og med en eventuel lockout kan træde i kraft den 10. april ”, siger FOAs formand Dennis Kristensen til Fagbladet FOA.

Stadig svært at gennemskue
Men overblikket betyder ikke, at varslerne er lette at gennemskue. Afdelingerne har modtaget orientering om de svar KL og Regionerne har givet, og de skal nu gennemgå varslerne i forhold til de enkelte overenskomstområder, så de kan orientere medlemmerne.

Er man som medlem af FOA i tvivl om, hvor man står i forhold til strejke og lockout, skal man tale med sin tillidsrepræsentant eller afdeling, som kan besvare konkrete spørgsmål.