Forbundsformand for FOA Dennis Kristensen
”Det har været FOAs klare opfordring til Forligsmanden at fortsætte forhandlingerne, så jeg er godt tilfreds,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.

FOA: Vi skal udnytte muligheden for forlig

Der har været så meget bevægelse i forhandlingerne, at vi skylder at give det et ekstra forsøg, mener FOAs formand.

Truslen om en lammende konflikt på det offentlige område er foreløbig afblæst, efter at Forligsmanden har valgt at udsætte den varslede konflikt i endnu 14 dage.

”Vi har set, at arbejdsgiverne har bøjet sig, og vi har også bøjet os. Så jeg synes, at vi skal bruge den ekstra tid på at nå et forlig.”

Fra starten af disse overenskomstforhandlinger har de offentligt ansatte indgået en såkaldt musketered, hvor kravet har været en fælles løsning. På den ene side har det handlet om en lønudvikling, der er parallel med den, de privatansatte har oplevet, og på den anden side om ordnede og ordentlige arbejdsvilkår. Blandt andet, at lærerne efter lovindgrebet i 2013 igen skal have en rigtig arbejdstidsaftale, og at de statsansatte skal have papir på den betalte spisepause, de har haft siden 1921.

”Der har været bevægelse på samtlige de svære områder – spørgsmålet om den økonomiske ramme, herunder de offentligt ansattes løn, lærernes arbejdstid og i forhold til spisepausen. Men vi er ikke i mål. Vi har hele tiden sagt, at vi ikke ønsker en stor og lammende konflikt, der gør livet besværligt for de fleste danskere. Derfor vil vi fortsætte,” siger Dennis Kristensen.

FOAs formand mener, at den bevægelse, han har set under forhandlingerne, også er en gevinst af det sammenhold og de aktiviteter, der er blandt de offentligt ansatte, både lokalt og på landsplan.

”Og så ikke mindst den opbakning, vi oplever fra danskerne generelt, og som vi ser på sociale medier, på henvendelser vi får, og på de mange meningsmålinger, hvor en overvældende del af befolkningen bakker op om de offentligt ansatte. Det betyder meget,” forklarer Dennis Kristensen.

Når arbejdsgivere og lønmodtagere ikke til enighed, vil strejke efter udsættelsen kunne iværksættes fra 6. maj og lockout fra 12. maj. Konflikten kan dog også bryde ud tidligere. Konstaterer Forligsmanden et sammenbrud i løbet af de 14 ekstra dage, vil konflikten kunne begynde på femtedagen efter sammenbruddet. Da kan strejke og lockout iværksættes samtidig, lyder beskeden fra Forligsmanden Mette Christensen.