Kommunerne sparer på ældres velfærd

Udgifterne til ældrepleje er faldet, når man tager højde for det stigende antal ældre danskere, viser gennemgang af kommunernes budgetter.

wDe danske kommuner vil bruge færre penge per ældre over 80 år i 2019 end året før. Det viser en gennemgang af de kommunale budgetter, som fagforbundet FOA har lavet.

”Partierne står nærmest i kø for at fortælle om alt det gode, de vil gøre for de ældre. Senest så vi det ved finanslovsforhandlinger. Men sandheden er, at når vi kigger på, hvor meget velfærd vi faktisk tilbyder den enkelte ældre, så falder beløbet år for år.”

”I mange af kommunerne er faldet så markant, at det dårligt kan forklares ved, at borgerne er blevet bedre. Det går ud over borgerne og arbejdsmiljøet og arbejdsglæden hos medarbejderne i ældreplejen,” fortæller forbundssekretær Helena Mikkelsen.

I tre kommuner falder serviceudgifterne per 80+-årige med over 10 procent. Det drejer sig om Ishøj, Svendborg og Vordingborg. Det betyder, at udgifterne per ældre over 80 år i kommunerne falder med henholdsvis 11,3, 12,2 og 10,8 procent fra 2018 til 2019.

Samsø kommune er den eneste kommune, hvor serviceudgifterne per 80+-årige stiger med omkring 10 procent.

Klik på kortet og se, hvordan udgifterne pr ældre over 80 år har udviklet sig i de enkelte kommuner

Opdateret d. 1/2 2019: Enkelte kommuner har på grund af en teknisk fejl optrådt med forkerte tal. Det er nu rettet.

I alt sænker 57 kommuner udgifterne til ældrepleje for de plus 80-årige fra 2018 til 2019. Omvendt hæver 41 kommuner udgifterne til ældrepleje i perioden. Men samlet set skærer de danske kommuner 1,4 procent i serviceudgifterne til ældre over 80 år i 2019.

”Samlet set er der investeret 700 millioner kroner mere i ældreplejen i landets kommuner, når man medregner midlerne fra finanslovsaftalen for 2019, i forhold til budgetterne for 2018. Men når man tager højde for det stigende antal ældre, ender vi med en faldende udgift per ældre over 80 år,” siger cheføkonom i FOA Kasper Manniche.

”Det er et udtryk for, at kommunerne bliver presset af regeringen, som igennem mange år bl.a. gennem budgetloven og stramme økonomiske rammer har valgt at styre den lokale velfærdsøkonomi på en måde, så kommunerne ikke kan følge med den demografiske udvikling,” fortsætter han.

Helena Mikkelsen har en klar opfordring til politikerne på Christiansborg.

”Den lov bør smides på lossepladsen hvor den hører hjemme. Vi ser gang på gang, at konsekvenserne bliver, at de, der har mest behov for hjælp, må klare sig med mindre,” siger Helena Mikkelsen.

Om tallene:
FOA har trukket budgettallene for 2018 og 2019 fra statistikbanken.dk på ældreområdet (funktion 5.30.26-5.30.36). 2018-tallene er opregnet til 2019 pris- og lønniveau (økonomiaftalen for 2019) og derudover er 2019 tillagt de penge, der er kommet til ældreområdet med finanslovsaftalen for 2019 – de penge er fordelt til de enkelte kommuner efter den såkaldte efter DUT-nøgle. Budgettallene er holdt op imod befolkningsudviklingen for 80 + årige fra Danmarks Statistik for 2018 og 2019, hvorved et beregnet niveau for udgifterne per 80+ årig fremkommer.

Forbundssekretær Helena Mikkelsen, telefon: 31 35 17 04

Hent billede i høj opløsning