FOA: Stort ja til ny overenskomst

FOA har stemt ja til de nye overenskomster. 95,1 procent stemte ja – 4,9 procent sagde nej. Stemmeprocenten blev samlet set på 65,02 procent, hvilket er rekord i FOA.

”Vi er godt tilfredse. Selvom processen har været sej og langvarig, så er resultatet godt,” konkluderer forbundsformand Mona Striib fra FOA.

”Det er godt for danskerne, fordi der ikke kommer konflikt på FOAs områder. Det er godt for vores medlemmer, fordi de får del i højkonjunkturen på samme vis som privatansatte lønmodtagere. Det er godt for den offentlige sektor i Danmark, fordi vi får afskaffet privatløns-værnet. Og så er det også godt for os i FOA, fordi vi undervejs har oplevet et medlemsengagement og en interesse, som vi kan bygge på i fremtiden,” siger Mona Striib.

Den aktuelle stemme-deltagelse på 65,0 procent er rekord i FOA. I alle FOAs 38 afdelinger og i alle sektorer har et flertal af medlemmerne stemt om de nye overenskomster. Ved den seneste ur-afstemning i 2015, som var den første rent digitale afstemning i FOA, nåede valgdeltagelsen op på 50,4 procent. Tilbage i 2008, hvor FOA var i konflikt i samlet set seks uger, var den samlede stemmedeltagelse 64,4 procent.

”Dramaet om overenskomsterne har denne gang fortalt folk, at der er forskel på rigtige og overenskomstbærende fagforeninger og så rækken af discount-tilbud. Vi kan klart fornemme på interessen og på medlemstilgangen, at folk i dag kan fornemme værdien af et fagforenings-medlemskab. Nu vil det være op til os selv at bygge videre på engagementet. Nu vil vi byde velkommen i fællesskabet til alle, der ikke er medlemmer endnu. Vi står langt stærkere, når vi står sammen.,” siger Mona Striib.

Forbundsformand Mona Striib, telefon: 23 41 41 98

Hent billede i høj opløsning