Positivt med politisk fokus på profit på velfærd

Socialdemokratiet har netop fremlagt dets forslag til ændring af reglerne på blandt andet anbringelsesområdet. Godt, at der kommer fokus på fagligheden og begrænsning af profitten, men forslagene bør bredes ud, mener FOA og Socialpædagogerne.

Krav om uddannet arbejdskraft og et opgør med ejere bag private opholdssteder for børn er blandt Socialdemokratiets forslag til forandringer på anbringelsesområdet. SF og Enhedslisten er ude med lignende forslag.

FOA og Socialpædagogerne hilser forslagene velkommen og glæder sig over et stigende fokus på det private velfærdsområde.

"Vi har nu set mange eksempler på private leverandører af velfærd, som tænker mere i profit end kvalitet, så det er meget positivt, at flere partier nu vil kigge på reglerne," siger næstformand i FOA Thomas Enghausen.

Socialdemokraterne foreslår, at de private bosteder for børn og unge skal være underlagt samme restriktioner, som socialøkonomiske virksomheder, hvor overskud geninvesteres i virksomheden. Samtidig skal det ikke være muligt at sidde i ledelsen af en privat bostedskoncern og samtidig leje ejendomme ud til bostederne, som der har været flere eksempler på.

Det giver mening, at de skattekroner, private leverandører får fra kommunerne, går til at sikre det bedst mulige tilbud," siger forbundsformand for Socialpædagogerne Benny Andersen.

Socialdemokratiets forslag rummer også krav om uddannet personale, som stemmer godt overens med FOAs og Socialpædagogernes forslag til området.

"Når man arbejder med nogle af samfundets svageste, som ofte har komplicerede diagnoser, bliver man nødt til at sikre en stærk faglighed. Vi har set for mange eksempler på brug af uuddannede og frivillige," siger Benny Andersen.

Selvom udspillet rummer mange gode takter, er der et for snævert fokus på børn- og ungeområdet, mener næstformand i FOA Thomas Enghausen.

"Det ville kunne bredes ud til hele det private velfærdsområde - hvorfor skulle det ikke gælde på voksen-/handicapområdet eller i plejesektoren for eksempel," siger han.

Socialminister Mai Mercado har indtil videre kvitteret for FOAs og Socialpædagogernes forslag og ser frem til at diskutere dem nærmere i efteråret.

Thomas Enghausen, telefon: 30 71 75 97

Hent billede i høj opløsning