Nu skal rengøring hos ældre prioriteres

Vi ved, at høj hygiejne og bedre rengøring nedbringer risikoen for smitte med både corona og infektionssygdomme. Alligevel bliver det ikke prioriteret af kommunerne, skriver direktør i Ældre Sagen Bjarne Hastrup og Mona Striib, forbundsformand i FOA.

Et tabt sildeglas på køkkengulvet. Et uheld på badeværelset. En dug af støv på bordet. Rengøringen hos ældre bliver ikke prioriteret nok af kommunerne på trods af dokumentation af, hvor meget det betyder for ældres helbred og sundhed.

Mange svækkede ældre opfatter tilmed deres hjem som så stor en svinesti, at de ikke længere har lyst til at invitere gæster. De er helt afhængige af andres hjælp, og alt for mange får ikke den hjælp, de har brug for.

Coronasmitten er igen blandt os for fuld styrke. Men tidligere nedlukninger og erfaringer har desværre ikke fået kommunerne til at opprioritere rengøringen. Det viser en rapport, som konsulentvirksomheden Implement har lavet.

Rapporten peger også på, at der i mange kommuner hersker en praksis, hvor rengøringen hos ældre nedprioriteres i en travl hverdag i forhold til plejen.

Der er behov for at se rengøring og hygiejne som en del af den pleje og omsorg, vi tilbyder ældre. Det kræver en både økonomisk og faglig prioritering.

Kræver specialviden

Rengøring og hygiejne kræver specialviden, hvis indsatsen skal have en effekt på forebyggelse af smitte og infektioner. Og det kræver, at der er tid til at bruge den faglige viden og gøre ordentligt rent. I dag er der alt for mange steder mangel på både tid og viden. Det er blandt andet dokumenteret i kortlægningen fra Implement.

En forudsætning for at lykkes er også, at de statslige myndigheder sætter ind, hvis der opleves mangelfuld rengøring. For en rengøring, der ikke lever op til krav og retningslinjer om god hygiejne, kan have alvorlige konsekvenser for borgerne.

Alligevel bekræfter Styrelsen for Patientsikkerhed på en henvendelse fra FOA, at Styrelsen ikke fører tilsyn med kvaliteten af rengøring, og at de heller ikke har planer herom. De pointerer, at de ikke fører tilsyn med serviceniveauet.

FOA og Ældre Sagen er bekymrede for patientsikkerheden, når tilsynsmyndigheden ikke agerer, når svækkede ældre bliver efterladt til en hverdag i uhygiejniske omgivelser, som kan have konsekvenser for deres sundhed.

Vi mener netop, at der er brug for et sundhedsfagligt tilsyn, også med rengøring og hygiejne – helt i overensstemmelse med de infektionshygiejniske retningslinjer fra Seruminstituttet.

Der er alt at vinde. Sæt i gang.

Bragt i Sundhedsmonitor 15. november 2021