Formand Pia Heidi Nielsen, kost-service sektor
Pia Heidi Nielsen, sektorformand for Kost- og Servicesektoren i FOA

Debatindlæg: Regeringens madpolitik er for let kost

Regeringen vil bruge en milliard på udsatte børn de næste fire år. Blandt de mange gode forslag er blandt andet at sætte ind med mere vejledning om eksempelvis søvn, opdragelse og sund kost. Det er anden gang på kort tid, regeringen fremhæver sund kost som et område, der skal prioriteres.

Regeringen præsenterede d. 15. august en »Strategi for mad, måltider og sundhed.« Madordningerne i daginstitutionerne indgår som en vigtig del af disse dagsordener.

FOA Kost og Service-sektorens medlemmer, som arbejder med sund kost i bl. a. daginstitutioner, ved om nogen, hvilken betydning kosten har for den enkelte. Vi ved, at det ikke kun handler om at proppe noget sundt, økologisk mad i de små poder. Det er selvfølgelig også vigtigt, men det handler ikke mindst om at lære børn om kosten, at give dem madmod og madkultur.

Sundt og usundt
Når måltidet fremstilles i daginstitutionerne, lærer børnene hands-on, hvordan maden laves, hvad der er sundt og usundt. De dufter, smager, skræller, smager nye ting, lærer om måltidets sociale betydning etc. De får en værdifuld indsigt, som de kan tage med hjem til deres forældre og videre i livet.

Det var den erkendelse, der motiverede den daværende regering, da den i 2009 besluttede, at alle børn i landets 7000 daginstitutioner skulle have et sundt middagsmåltid.

Desværre holdt de gode intentioner ikke så længe, for allerede året efter blev ordningen skåret ned til en »fleksibel frokostordning«. Det blev overladt til skiftende forældrebestyrelser hvert andet år at tage stilling til, om der skulle laves mad til børnene, eller om de skulle have madpakker med hjemmefra.

Vigtig dagsorden
Det er en vigtig dagsorden, regeringen har fat i her.

Derfor er det også lidt trist, at strategien er luftig og renset for konkrete forslag til, hvordan vi smøger ærmerne op og tager fat på at forbedre situationen for de udsatte børn. Der er nødt til at blive afsat flere midler til at løfte dette område. Og de forskellige strategier skal have en rød tråd. Derfor siger jeg: Husk kost og servicesektorens faggruppernes på dette område også. Vi bidrager gerne med vores faglighed og engagement.

Som det første kunne regeringen passende gøre madordningen på daginstitutionerne obligatorisk igen.