I den seneste tid har FOA SOSU stillet sin Facebook til rådighed for SOSU-medarbejdere, der har sagt ja til vaccination. Dette er et sammenklip.

HUSK LYD

Respekt for det frie valg

I små videoer på FOA SOSUs sociale medier har ansatte i social- og sundhedssektoren fortalt, hvorfor de har valgt at sige ja tak til corona-vaccinen.
Har fagforeningen ikke respekt for medlemmernes frie valg? Formand for FOA SOSU, Tina Græsted, besvarer spørgsmålet.

”Det er vigtigt at slå fast, at vi i FOA på ingen måde går ind for vaccinetvang. Vi har selvfølgelig respekt for det frie valg, og vores hensigt med at bringe de små klip på vores Facebook og Instagram er hverken at pege fingre eller hænge nogen ud.

Men selvom den enkelte kan have en god grund til ikke at blive vaccineret, mener vi i FOA SOSU ikke, at alle grunde er lige gode. Vi hører for eksempel om folk, der ”lige vil vente og se, til nogle flere har prøvet det”. Den position kan vi jo ikke indtage alle sammen, hvis vi vil corona til livs. Vi har derfor valgt at give plads til nogle af dem, der ikke tøver.

Vores medlemmer har stået forrest i kampen mod corona, og nu står vi i en af de forreste rækker til vaccinen. Det synes jeg er både en anerkendelse og et privilegium, som vi skal tage imod.

Corona har i det seneste år spillet en enorm rolle for vores medlemmers arbejdsmiljø.

Vi har haft grædende medlemmer i telefonen. De har været bange for at smitte borgere og patienter eller sårbare i deres egne familier. Og de har knoklet som aldrig før, fordi kolleger har været syge eller i karantæne. At mange også har været pakket ind i værnemidler – da de endelig blev tilgængelige – har de fleste taget i stiv arm, men det er ikke ligefrem noget, der gavner arbejdsmiljøet på den lange bane.

Et andet hensyn er, at vi har medlemmer, der ikke kan passe deres arbejde, fordi enten de selv eller en i deres husstand er i en risikogruppe, hvor de ikke kan tåle at blive smittet. Denne gruppe kan i øjeblikket få enten løn eller dagpenge, men aftalerne bliver næppe forlænget i det uendelige. Det kan dermed også få store økonomiske konsekvenser for mange af vores medlemmer, hvis vi ikke får bugt med smitten inden for en overskuelig fremtid. Og nogle af dem står måske allerede nu i en økonomisk vanskelig situation, fordi deres partner har mistet sit job som en følge af corona.

Når der er en vej ud af den situation, mener jeg, at det er vores ansvar som fagforening at pege på den.

Det er min personlige holdning, at den eneste vej til at få en normaliseret hverdag for vores medlemmer - og for samfundet i det hele taget - er, at den langt overvejende del af os lader os vaccinere.

Vaccination er frivillig, men FOAs slogan får i denne sammenhæng en helt særlig betydning: Sammen gør vi forskellen”.