Overenskomst 2021 er godkendt

Med en flot stemmeprocent fra FOA 1's medlemmer er OK21 nu kommet i hus. Læs her hvad det betyder for dig.

FOAs medlemmer har stem og stemmedeltagelsen har været pæn høj.

55,2 % af medlemmerne har stemt og et stort flertal har takket ja til resultatet, da der er 75,5 %, der har stemt for og 24,5 % har stemt imod.

Både FOAs hovedbestyrelsen og FOA 1’s repræsentantskab havde anbefalet et ja til resultatet. Det er en overenskomst, som har stået i coronaens skygge og derfor kunne man frygte det værste. Så slemt blev det heldigvis ikke, men der er nu heller ingen grund til at juble meget.

Men det er en overenskomst, hvor vurderingerne er, at vi opretholder reallønnen og ovenikøbet vil have en reel lønstigning i forhold til prisudviklingen.

Ja-procenten var mindst i regionerne, da 63,48 % af de afgivne stemmer var et ja. På det kommunale område var ja-procenten på 76,91 %, mens ja-procenten på det statslige område er meget høj – nemlig 91,91 %.

Hvordan, de enkelte faggrupper har stemt, vides ikke i skrivende stund.

Hvordan vil overenskomsten i første omgang udmønte sig

Der kommer en generel lønstigning pr. 1. april 2021 på 1,00 %. Den skal frigives til udbetaling, så den kommer ikke med udgangen af april måned. Med lidt held kan den udmøntes med udgangen af maj måned, men vores bud er, at den først kommer med udgangen af juli. Det er denne lønkørsel, der ved andre overenskomstforhandlinger har været realistisk. Så fortvivl ikke, hvis din lønstigning først kommer med udgangen af juli. Men så skulle der så også være løn med tilbagevirkende kraft fra 1. april 2021.

Den næste generelle lønstigning kommer 1. oktober 2021.04.21

Tillykke til FOA 1’s medlemmer. FOA 1 har haft den højeste valgdeltagelse blandt alle FOA-afdelingerne!