Tissekonernes job blev reddet

Københavns Kommune ville spare penge ved at fjerne de bemande toiletter, men så tog medarbejderne og FOA 1 affære. Det gjorde udslaget, og tissekonernes job blev bevaret.

Søndag den 11. november bragte TV2 Lorry en nyhed om, at Teknik og Miljøudvalget i København skulle tage stilling til, om de bemandede toiletter i København skulle nedlægges. Det var det første medarbejderne, tillidsrepræsentanten og fagforeningen hørte om det.

Mandag morgen mødtes Marianne Luckow, der er tillidsrepræsentant for de selvudnævnte tissekoner, med Jesper Hesselholdt fra FOA 1, og de aftalte at sætte et større påvirkningsarbejde i gang. Og de havde travlt – for afstemningen i forvaltningen skulle holdes allerede mandagen efter.

Gang i underskrifterne

Medarbejderne gik ind i arbejdet med liv og sjæl. ”Det er fedt at se, at det hjælper at stå sammen i fællesskab”, siger Jesper Hesselholdt. For på bare 4 dage lykkedes det medarbejderne at skaffe 5000 underskrifter.

FOA 1 lavede et større arbejde med at kontakte interessenter som børnehaver, turistforeninger, handelsforeninger og mange andre for at få udtalelser til fordel for de bemandede toiletter.

De blev brugt, da fagforeningen kontaktede relevante politikere for at gøre opmærksom på, hvad det reelt ville betyde at nedlægge de bemandede toiletter – ikke kun for medarbejderne men for Hovedstaden generelt.

Sociale medier og demo

Facebook blev taget i brug, så vores problematik kunne komme ud til så mange som muligt. Her blev indsamlet underskrifter, og vores oplæg blev delt, liket og kommenteret tusindvis af gange. Hvilket også hjalp til at overtale politikerne.

Alle var klar til at kæmpe til det sidste. Der blev indkaldt til demonstration foran Københavns Rådhus den 19. november, hvor de de bemandede toiletters fremtid, skulle afgøres.

Stillinger reddet

Demonstrationen blev dog aflyst igen, for de fleste politikere kunne godt se lyset, da vi kontaktede dem. Her hjalp de mange underskrifter også.

Mandag den 19. november forkastede Teknik og Miljøudvalget forslaget om at nedlægge de bemandede toiletter.

Jesper Hesselholdt er ikke i tvivl om, at de mange underskrifter gjorde en forskel. ”Det er virkelig imponerende, at medarbejderne fik samlet så mange på 4 dage – de gjorde helt klart en forskel, og 5000 underskrifter på 4 dage siger også lidt om, hvor velbesøgte de bemandede toiletter egentlig er”, slutter han af.

Endnu engang tillykke til Tissekonerne!