Er din AMR organiseret??

Alt for mange FOA-medlemmer ved ikke hvem der er deres arbejdsmiljørepræsentant

Arbejdsmiljørepræsentanterne (AMR) på arbejdspladserne er valgt på baggrund af arbejdsmiljøloven i modsætning til tillidsrepræsentanter (TR), der er valgt på baggrund af en organisationsaftale med blandt andet FOA.

Vi må erkende at der er medarbejdere på de arbejdspladser, hvor FOA er overenskomstpart, ikke er organiseret. Enten er de medlem

AMR vælges blandt alle medarbejdere på arbejdpladsen inden for et givent område - ledelsesområdet! Det vil sige at den medarbejder, der kan vælges kan være uorganiseret (uorganiseret = ikke medlem af en fagforening).

Når en AMR er organiseret er der en sikkerhed for at de, som AMR, bliver tilbudt uddannelse i sundheds- og sikkerhedsarbejdet udover det obligatoriske AMR-grundkursus, som arbejdsgiveren skal tilbyde sine AMR-ere. Når grunduddannelsen som AMR er overstået tilbyder FOA løbende uddannelse og opkvalificering af AMR-erne via møder, kurser, konference m.m..

Vores opfordring skal derfor være at FOAs medlemmer på arbejdspladserne meget nøje skal overveje at opstille og vælge AMR-ere, der er organiseret.  i FOA eller en anden rigtig fagforening og ikke en "gul".

Med et FOA-medlem på AMR-posten har du sikkerhed for at der tilbydes uddannelsetilbud til AMR og at de hele tiden kan indgå i faglige fællesskaber og netværk. Endvidere kan de opnå faglig sparring med en organisation, der taget arbejdsmiljøarbejdet alvorligt.