Medlemstur Berlin 2021

FOA Sydfyn arrangerer julemedlemstur til Berlin i perioden 29. november til 3. december 2021. Det er med kort varsel, og ønsker du at deltage, skal du tilmelde dig i vores bogholderi på telefon 46 97 27 27 + Tast 2, senest den 12. oktober 2021. Der er bindende tilmelding.

Info om arrangementet

Tid: til
Sted: Berlin
Målgruppe: Medlemmer og ledsager

Vi skal som sædvanligt køre med Bergholt og med Lars Krammager som chauffør.

Som medlem af FOA har du mulighed for at invitere en ledsager med.

Der er mulighed for opsamling i:

• Rudkøbing
  • Sundhøj
  • Midtbyhallen
  • Ringe
  • Blommenslyst

Pris for deltagelse incl. ½ pension og udflugter:

• Medlemmer: 3.500 kr.
  • Ikke medlemmer: 3.800 kr.
  • Tillæg for enkeltværelse 800 kr.

Tilmelding skal ske ved at ringe til Bogholderiet på 46 97 27 27 + Tast 2

Om turen

Vores hotel ligger på Alexanderplatz, tæt på et af Berlins mest kendte vartegn, nemlig fjernsynstårnet. I tiden med DDR ville man sammen med russerne vise folket i vesten, at man kunne opføre store flotte bygninger. Et tårn på 368 meter blev sat, så man fra Vestberlin kunne se’ hvad man i øst formåede. Det er muligt at komme op i Fjernsynstårnet, dog skal man have god tålmodighed, da det er et meget populært udflugtsmål. Man kan se hele Berlin fra tårnet, og i godt vejr op til 50 kilometer væk. Der er en fin restaurant i tårnet, hvor man kan nyde kaffen og udsigten samtidig.

Mandag den 29. november

Vi starter turen med at nyde kaffen og et rundstykke i bussen, mens der køres sydover. På turen til Berlin vil vi køre gennem flere af de tyske delstater. Vi starter med Slesvig/Holstein, krydser den tidligere grænse mellem Øst- og Vesttyskland ved Gudow og kører ind i Mecklenburg –

Vorpommern videre gennem Brandenburg til Berlin. Så vi når at se fire tyske delstater på turen.

Vi ankommer sidst på eftermiddagen til vores hotel, således at vi kan nå at få ”benene op” inden vi skal spise aftensmad.

Tirsdag den 30. november

Vi ser nærmere på den tyske metropol på en byrundtur med bussen. De kendte seværdigheder som Brandenburger Tor, Gedächtniss Kirche, Goldene Else og KaDeWe ses på turen. Der vil blive tid til at holde enfin frokostpause, muligvis ved en meget interessant italiensk isbar tæt på det flotte Sony-center.

Onsdag den 1. december

”Tyskerne er gode til julemarkeder” sådan hører man tit fra folk, der har besøgt nogle af de tyske julemarkeder. Om det virkelig er sandt, ja, det skal vi opleve på egen krop. Men et er sikkert, hvis man får smagt på nogle af de lækre spiselige sager, der findes på markederne, har man næppe behov for frokost. De fleste markeder er gratis, dog må man betale en Euro, hvis man vil se det fine marked på Gendarmenmarkt.

Torsdag den 2. december

Der køres en tur til Potsdam, hvor man udover de kendte seværdigheder som Cecilienhof, Sans Soucci og Neues Palä, vil kunne opleve en kopi af Isted Løven, ligesom der køres tæt forbi det flotte hus, hvor jødernes skæbne blev beseglet på et møde i Haus der Wannsee Konferenz, et møde, der blot varede 20 minutter. Frokost er der mulighed for at indtage ved et af Potsdams julemarkeder.

Fredag den 3. december

Efter morgenmaden begiver vi os atter mod Danmark. Vi holder frokostpause

ved det lille privatejede bryggeri i Rickling. Her får vi en rundvisning og et par stykker fingermadder, og desuden naturligvis et par glas af deres hjemmebryg.

Til sidst går det mod grænsen, hvor der bliver lidt tid til at handle, inden vi tager den sidste tur hjem til Fyn.

Obs! Der kan ske ændringer i såvel indhold som tidspunkter