Forhandlingerne er gået i stå

Forhandlingerne om nye overenskomster er her til formiddag gået i stå – lige som de ellers skulle til at starte.

Det skyldes, at de offentlige arbejdsgivere stadig ikke vil give lærere og undervisere en overenskomstmæssig aftale om arbejdstid. Normalt handler overenskomsterne jo ellers netop om løn, arbejdsvilkår og arbejdstid.

Alle faglige organisationer har i år valgt at stå bag lærerne, også os i FOA. I 2013 blev lærerne lockoutet, og efterfølgende gennem et lovindgreb tvunget til at følge bestemte arbejdstidsregler. Lærerne har stadig et meget stort ønske om selv at aftale arbejdstidsreglerne med KL.

Hvis det havde været os selv i FOA, der ikke havde nogen aftale om arbejdstiden, så ville vi også prise os lykkelige for at få opbakning fra alle øvrige faglige organisationer.

Derfor har alle øvrige faglige organisationer i år valgt at støtte lærerne: Det er ikke en støtte til specifikke krav, men en støtte til at de overhovedet kan få en aftale. For overenskomster bør naturligvis indeholde aftaler om arbejdstiden.

Derfor har vi besluttet, at lærerne skal først have en aftale, og derefter forhandler vi overenskomster som vi plejer.

Men forhandlingerne med KL er efter to møder endt uden resultat. Det havde vi ikke forventet, men vi har også en klar aftale, som FOA agter at holde. Og derfor er også FOAs overenskomstforhandlinger nu sat i stå.

Hvad sker der nu? Vi kan ikke vide det, men en storkonflikt på hele det offentlige arbejdsmarked er lige pludselig rykket nærmere. Derfor er det vigtigt, at du som medlem er tæt informeret om situationen.

Du kan dagligt følge med på adressen www.foa.dk/ok18 - her lægger FOA nyheder op, og her er der henvisninger til den dagbog, Dennis Kristensen fører om situationen.

Det er også vigtigt, at du er bekendt med FOAs beslutning om konflikt-understøttelse. Ender det med konflikt – enten i form af strejke eller en ny lockout fra arbejdsgiverne – så er det kun medlemmer af FOA, der kan modtage understøttelse. Man skal være meldt ind senest 31. december i år for at være berettiget til konfliktunderstøttelse i de perioder, man ikke modtager løn.

Fortæl gerne eventuelle kolleger, der ikke er medlem, om fristen.