Efterlysning: Handicaphjælpere søges

Er du handicaphjælper eller ansat i et bureau og arbejder i et fast team ved en handicappet?

Så vil vi meget gerne invitere dig med i vores lokale Netværk for handicaphjælpere i FOA Odense.

Med inspiration fra Finland, hvor handicaphjælpernetværket er en stor succes, er FOA ved at forsøge, at starte lokale netværk for handicaphjælpere op. Et netværk giver faglig identitet og er et fundament i arbejdet for at sikre alle handicaphjælpere overenskomstdækning.

Vi afholdt det første møde i netværket her i FOA Odense, mandag den 2. oktober 2017 og selv om der ikke var så mange til mødet, har vi aftalt at mødes igen mandag den 13. november 2017, kl. 15 – 17.30.

Det sker igen i FOA Odense, Vesterbro 120. Så kom og vær med!

På mødet 2. oktober fortalte Mumme Thing, jurist fra Forbundet, historien om handicaphjælperne som faggruppe og tilblivelsen af overenskomsten for respirationsordninger, som er tiltrådt af bruger-/hjælperformidlingen.

Derudover var der debat om kommunernes udmåling af bevillingerne, samt en runde hvor FOA Odense sammen med repræsentanter fra Forbundet gav handicaphjælperne svar på deres spørgsmål.

De fremmødte handicaphjælpere gav udtryk for flere ønsker til kurser, blandt andet:
Førstehjælp – som FOA Odense udbyder som medlemskursus, så hold øje med vores hjemmeside under Aktivitetskalenderen.
Løfteteknik – Muligheder undersøges og der gives svar på mødet den 13. november.
Psykisk arbejdsmiljø – Muligheder undersøges og der gives svar på mødet den 13. november.

På landsplan arbejder Forbundet med at få lavet arrangementer målrettet handicaphjælperne. Herunder en Visionskonference med emnet ”Fra frustrationer til krav”. Forbundet planlægger også at være til stede på festivaler og til events i sommeren 2018. Konferencen forventes at finde sted i februar 2018. Der arbejdes sågar med at få stablet en julefrokost benene!

Hvis ovenstående har din interesse, er du velkommen til at tilmelde dig netværket (se boksen andet steds på siden).

Ønsker du at deltage i mødet den 13. november bedes du tilmelde dig senest torsdag den 9. november her