Næstformand Pia Pedersen
Har du svært ved at dokumentere din anciennitet på arbejdsmarkedet, så kontakt os i FOA Nordjylland, så vil vi guide dig. Og vid at det er let at søge – du skal ikke udfylde flere sider, men blot besvare fem spørgsmål via borger.dk,” udtaler næstformand Pia Pedersen.
Foto: Inge-Marie Krøier

Arne-pensionen er kommet for at blive

Arne-pensionen er kommet for at blive, og blot et halvt år efter den trådte i kraft viser det sig, at 45.000 danskere har søgt om retten til at forlade arbejdsmarkedet før pensionsalderen.

Med denne ordning har mennesker en mulighed for at trække sig tilbage før de bliver så nedslidte, at de må forlade arbejdsmarkedet på en mere uværdig måde – det gælder især for dem der ikke kan benytte sig af efterlønsordningen.

Søg for en sikkerheds skyld
”I FOA Nordjylland opfordrer vi alle, der er fyldt 61 år, til at søge arne-pension. Søg den tidlige pension selvom du ikke har behovet i dag. Har du svært ved at dokumentere din anciennitet på arbejdsmarkedet, så kontakt os i FOA Nordjylland, så vil vi guide dig. Og vid at det er let at søge – du skal ikke udfylde flere sider, men blot besvare fem spørgsmål via https://www.borger.dk/tidlig-pension,” udtaler næstformand Pia Pedersen.

Størst søgning til tidlig pension i Morsø Kommune
Tal fra FOAs a-kasse taler sit tydelige sprog – FOA-medlemmer ligger på en klar tredjeplads efter 3F og HK – de udgør 11,2 procent af alle der søger om tidlig pension i Danmark. Morsø Kommune ligger i front, og i kommunen har hele 17,9 procent af de søgeberettigede fået tildelt tidlig pension. Gentofte Kommune ligger i den modsatte ende af statistikken, hvor blot 2,4 pct. har søgt og fået tildelt tidlig pension.

I de kommuner FOA Nordjylland repræsentanter har Jammerbugt Kommune en andel på 13,6 pct., Aalborg: 13,0 pct., Vesthimmerland: 12,2 pct. og i Thisted og Rebild har 12,0 pct. fået tildelt en arne-pension.

Venstre vil også tilgodese de nedslidte…
Ordningen rummer ret til tidlig tilbagetrækning for dem, der har været på arbejdsmarkedet i over 40 år. Den blev vedtaget af regeringen, Dansk Folkeparti, SF og enhedslisten i 2020 og den trådte i kraft den 1. januar 2022. Længe har Venstre villet afskaffe ordningen, hvis det politiske flertal skifter, men nu melder de ud, at de også vil tage hånd om de nedslidte… De konservative går dog stadig ind for at afskaffe ordningen.

I alt er der 408.469 søgeberettigede og pr. 31. maj 2022 har 37.653 fået tildelt ret til tidlig pension. Personer i den søgeberettigede alder dækker over personer født i perioden 1. juli 1955 til 31. maj 1961.

Fakta om ordningen:

• Det er muligt at få ret til Tidlig Pension (Arne-pension) i enten et, to eller tre år før sin folkepensionsalder.
  • Ancienniteten bliver opgjort ved 61 år. Har du som 61-årig været 44 år på arbejdsmarkedet, kan du få ret til Tidlig Pension i tre år.
  • Har du i stedet været 43 eller 42 år på arbejdsmarkedet, kan du få ret til Tidlig Pension i to eller et år før folkepensionen.
Kilde: Beskæftigelsesministeriet sommeren 2022