Tine Sørensen er social- og sundhedshjælper samt tillidsrepræsentant på Rørbæk Ældrecenter i Rebild Kommune.
Foto: Inge-Marie Krøier

Sæt ord på din faglighed

Ofte sad jeg med en følelse af, at jeg ikke fik sagt det jeg gerne ville, fortæller Tine som er tillidsrepræsentant på Rørbæk Ældrecenter i Rebild Kommune. Det håber hun snart er fortid, da hun netop er vendt hjem fra temadage om at sætte ord på fagligheden.

Hendes mål var at blive bedre til at formidle de vigtigste tendenser for faget og hendes faggruppe og sætte ord på den faglighed, som hun ikke er i tvivl om at hun og kollegerne besidder. Derfor meldte hun sig straks. Sammen med andre FOA-medlemmer og gode undervisere, blev der sat skub i tankegange, som hun ikke på forhånd havde forestillet sig.

Giv os et indblik i din hverdag
Tidligere oplevede hun at opgaver og kompetencer blev frataget både social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter, men lige nu oplever hun, at opgaverne er på vej tilbage. Det tror hun handler om, at vi som ansatte er blevet bedre til at turde vise mod, men der er stadig langt igen, siger hun.

Nogle af de input som hun særligt bed mærke i på temadagene, var vigtigheden af det at fortælle om sit arbejde. Det at vi skal give modtageren billeder på nethinden, så de forestiller sig og forstår hvordan, det er at have et job i sundhedssektoren. FOA-forbundets sektorformand Torben Klitmøller Hollmann opfordrede dem alle til at give modtagerne indblik i jobbet. At vi hudløst ærligt skal fortælle om de udfordringer som fylder hverdagen. Det handler selvfølgelig ikke kun om fagets udfordringer, men også om at fortælle kolleger når de fortjener anerkendelse. Måske er der elementer som rører os - og det kan gavne historien – vi har jo med mennesker at gøre. Skal vi anerkende noget, så har de fleste tendens til at gøre det, når det drejer sig om heltegerninger, men det er også vigtigt at rose fagligheden i det daglige – også selvom det for nogle kan virke som en selvfølgelig opgave.

Tro på det du kan
”Noget af det vigtigste er at formidle vores faglighed og den faglige stolthed. Vi skal ikke blot dele den i en avis, men i lige så høj grad med vores kolleger. Derudover skal vi turde sige ja til opgaver, som vi ikke nødvendigvis er vant til at udføre. Vi skal turde tro på, at vi kan og kan lære det, vi ikke mestrer endnu,” siger Tine med overbevisning. Derudover mener hun, at det er vigtigt, at vi kæmper for at få den nødvendige tid til de opgaver, vi skal løse. Hun oplever, at mange social- og sundhedsassistenter er mere kompetente end sygeplejersker. Deres kompetencer favner vidt og de formår at påtage sig opgaver fra sårpleje, kostvejledning til mobilitet og sygepleje. Det vigtige er, at vi står frem for at fortælle, at vi har kompetencerne. Har vi dem ikke, så er sidemandsoplæring ideelt, hvis man skal lære at behandle sår eller anlægge en intravenøs venflon. Tine mener, at det er vigtigt, at der er flere som tør sige ja til at lære nyt og desuden italesætter de kompetencer man har.

Øget åbenhed – hvorfor?
Det Tine blandt andet gerne vil være formidle og ændre er samfundets holdning til social- og sundhedsansatte. ”Det kan ikke hjælpe at mange fortsat tror, at vi kun tørrer røv. Den holdning ville du jo ikke have, hvis du selv brækkede begge arme – så ville du jo ikke tillade hvem som helst at tørre din røv,” bemærker Tine Sørensen og fortsætter. Desuden skal vi også blive bedre til at fortælle, hvor meget arbejdet betyder for os, og så skal vi ride videre på bølgen efter OK18, hvor Dennis Kristensen og andre har gjort en kæmpe indsats for at formidle faget og ikke mindst vores titler som social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere – ikke blot sosu’er. ”Vi skal fortsat arbejde for at få journalisterne til at forstå, at vi er to unikke faggrupper, siger Tine med overbevisning.

Tines fremtidsvisioner
Tine fortæller, at hun har planer om at inddrage lederen og arbejdsmiljørepræsentanten i sit arbejde med at øge den faglige stolthed. Hendes idé er, at de ansatte på Rørbæk Ældrecenter skal starte med at fortælle, hvad de hver især er dygtige til. ”Vi skal udfordre hinanden og turde sætte ord på det vi er gode til. Det kræver, at vi i højere grad bliver fagligt bevidste og forhåbentlig bliver bedre til at give anerkendelse, når vi ser kolleger yde en god faglig indsats,” siger Tine. Hun mener, at de skal starte i det små og håber, at det vil brede sig som ringe i vandet. I fællesskab skal de blive bedre til at se hinanden og på den måde øge selvtilliden og arbejdsglæden på arbejdspladsen. Hun er overbevist om, at bevidstheden om egne og andres kompetencer gør, at de bliver bedre til at dele ud af de særlige kompetencer eller erfaringer som de har.

Tal – også om dine udfordringer
Nogle er også udfordrede når det gælder it-færdigheder og skriftlige færdigheder som efterhånden er uundværlige, når der skal dokumenteres. Det er ikke lige let for alle – og slet ikke for kolleger med sprogvanskeligheder. Tine mener, at det vigtigste er, at man har lyst til at lære og er parat til at tale om udfordringerne - på den måde bliver det lettere at hjælpe hinanden.

Tine understreger, at det var et par gode temadage, og hun opfordrer andre tillidsvalgte til at deltage, hvis de også brænder for at blive bedre til at formidle. Det eneste som kan spænde ben for hendes initiativ på arbejdspladsen er, at de desværre altid har så travlt, at de af og til glemmer at rose hinanden fordi der ganske enkelt ikke er tid til at evaluere og tale om faglighed.

Skriv en kommentar på Facebook