FOA hjælper - også når der er corona!

FOA kæmper fortsat for medlemmernes vilkår!

FOA har siden slutningen af februar dagligt kæmpet for FOA-medlemmernes vilkår under coronakrisen. Sammen med andre organisationer har vi skabt resultater i en svær tid. Senest er der arbejdet hårdt for at ansatte i risikogruppen ikke skal have sygedagpenge(refusion) men løn.

I FOA Nordjyllands område gælder det mindst tre medlemmer - det er desværre tre for mange, og det arbejder FOA fortsat hårdt på bliver ændret.

FOAs formand Mona Striib har holdt møde med Michael Ziegler, der er formand for KLs Løn og Personaleudvalg. Budskabet var, at det er helt uacceptabelt ikke at udbetale løn til de hjemsendte. Kommunerne og regionerne begrunder den manglende lønudbetaling med, at der ikke er en positiv hjemmel til at udbetale løn til medarbejdere, der ikke udfører arbejdsopgaver og ikke er sygemeldte. Der er dog umiddelbart politisk velvilje fra KLs side til at finde en løsning, så medarbejderne igen kan få løn under hjemsendelsen. Derfor er Michael Ziegler i gang med at vurdere, hvad der kan gøres.

FOAs forbund arbejder benhårdt på at lægge pres på Regeringen, KL, Danske Regioner m.fl. og prioriterer højt, at medlemmerne kan få ret til løn under hjemsendelsen. Lykkes det ikke af den vej, vil der blive lagt stort pres på beskæftigelsesministeren samt forligskredsen, der står bag vedtagelse af ordningen om sygedagpenge(refusion) til ansatte i risikogruppen.

”I FOA Nordjylland ser vi frem til, at der kommer en snarlig afklaring på problemstillingen, da det ikke kan være rimeligt, at medlemmer stilles ringere, end hvis de selv havde været sygemeldte. FOA-medlemmer er i forvejen påvirket af den risiko der er for deres pårørende og det belaster dem, psykisk meget og dermed er det ikke rimeligt at kommunerne og regionerne med tilbagevirkende kraft trækker medarbejderne i løn, for den periode de er fraværende,” fremhæver Leif Vestbjerg-Nielsen – Faglig sekretær i FOA Nordjylland.

Se i øvrigt hvilke resultater FOA har skabt de seneste måneder:

Indsatser under coronapandemien