Dorte Lund lillelund
Faglig medarbejder - Dorte Lund Lillelund lytter til en elev på SOSU Nord i Aalborg.
Foto: Inge-Marie Krøier

SÅDAN! 199 nye elevmedlemmer i FOA Nordjylland

Medlemstallet blandt elever buldrer frem – også i FOA Nordjylland, hvor vi siden 30. juni 2019 har fået hele 199 nye medlemmer.

Det samlede antal elever var den 30. juni på 642 og allerede den 26. september var vi nået på 841 elever i FOA Nordjylland. Den flotte stigning på knap 20 procent skyldes blandt andet en aktiv indsats på SOSU Nord og på STV Skolen, hvor vi ofte er på besøg. FOA møder op og svarer blandt andet på spørgsmål og giver gode råd til grundforløbselever, social- og sundhedselever og elever der læser til pædagogisk assistent.

”Det er ikke en stor overraskelse, at vi har rigtig mange elever der har valgt en fagforening, der forhandler deres overenskomst. Endnu engang kan vi se, at de unge ikke er egoistiske, men ønsker et stærkt og fagligt fællesskab. Det tyder godt for fremtiden,” understreger næstformand Pia Pedersen.

FOA på landsplan er oppe på 10.260 elev-medlemmer i Danmark, hvilket et en sejr - men desværre ved vi også, at der stadig er mange nye elever som endnu ikke er blevet medlem.

Reagér – hvis du får et problem
Det første råd vi giver til elever, og i øvrigt alle andre medlemmer, er at reagere hurtigt. Kontakt FOA Nordjylland eller praktikvejlederen så snart der opstår et problem på uddannelsen eller i praktikken. Er en elev udfordret, så er det altid vigtigt at handle hurtigt. Kontakt tillidsrepræsentant eller FOA før det er for sent.

Send opfordringen videre til en elev
Måske er der elever på din arbejdsplads som ikke er organiseret? Vi opfordrer dig til at fortælle hvad FOA Nordjylland blandt andet kan tilbyde dem. Fortæl dem, at det er en god idé at være medlem af en fagforening! Er du i tvivl om hvad FOA kan gøre for alle medlemmer og særligt eleverne, så kig på listen nedenfor:

Det får du som elev og medlem

• Indflydelse på løn-, ansættelses- og uddannelsesforhold
  • Ved problemer i skole- og praktikforløb, står faglige medarbejdere klar til at tale din sag
  • Hjælp til at gennemskue lønsedler, vagtplaner og overenskomstforhold
  • Uddannelsestilbud og målrettede kurser der øger dine kompetencer
  • FOA Nordjyllands elektroniske nyhedsbrev
  • Forbundets fagblad, "Fagbladet FOA"
  • Rabat ved køb af uddannelsesbøger – op mod 20 procent

Skriv en kommentar på Facebook