Fra venstre: Marianne Clausen og Helle Hammer Sørensen
Er arbejdsmiljøet dårligt, så falder det hele fra hinanden og måske er vi ikke bevidste om det, men arbejdsmiljø berører alle aspekter af arbejdslivet, siger Helle Hammer Sørensen som sammen med Marianne Søgaard Clausen deltager i Hoved MED i Region Nordjylland.
Foto: Inge-Marie Krøier

Helle og Marianne: Arbejdsmiljøet er det bærende for Region Nordjylland

Helle Hammer Sørensen og Marianne Søgaard Clausen er to som i høj grad har fokus på arbejdsmiljøet. De fortæller med et smil, at deres fornemmeste opgave er at forberede sig på
AMR arbejdet i Hoved MED. Det er en af de måder, de gør sig fortjent til opgaven i det øverste hovedudvalg i regionen – i daglig tale kaldet Hoved MED.

De er valgt blandt arbejdsmiljørepræsentanterne og repræsenterer de ansatte sammen med ni tillidsrepræsentanter og én arbejdsmiljørepræsentant mere. De skal ikke blot repræsentere FOAs medlemmer men alle faggrupper ansat i Region Nordjylland. Udover de ansatte i MED deltager ledelsen bl.a. en fra HR, arbejdsmiljøchefen, socialdirektøren og to fra direktionen.

Sætter sig grundigt ind i arbejdsmiljøarbejdet
Forud for hvert møde i Hoved-MED sætter de sig ind i emnerne. Helle fortæller, at hun søger efter de informationer hun har brug for, og derudover gør hun sig overvejelser om hvordan hun præsenterer en arbejdsmiljøplan, så den er spiselig for alle parter. Forberedelsen tager tid og begge er de frikøbt én dag om ugen, hvor de arbejder med fokus på arbejdsvilkårene i hele regionen.

Ingen af dem er i tvivl: arbejdsmiljøet er bærende for hele organisationen Region Nordjylland, og det afspejler hvordan det er hele vejen ned igennem organisationen.

Er arbejdsmiljøet dårligt, så falder det hele fra hinanden og måske er vi ikke bevidste om det, men arbejdsmiljø berører alle aspekter af arbejdslivet. Glemmer man eksempelvis at have fokus på sygefraværet, ja så kan det gå den forkerte vej, og det er derfor vigtigt, at vi samarbejder om netop arbejdsmiljøet,” understreger Helle som til dagligt arbejder på Bostedet Kærvang i Nykøbing.

Krav og ressourcer skal hænge sammen
Helle fortæller, at det er vigtigt, at de får sagt det de har på hjertet, da de ikke får en mere direkte kontakt med ledelsen end til netop møder i Hoved MED. ”Vi har også en enestående mulighed for at mødes med regionspolitikerne. Vi har mulighed for at fortælle dem, hvordan medarbejderne oplever hverdagen. Det er givtigt – også selvom økonomien nogle gange vinder,” fortæller Helle.

Et af de emner som både Helle og Marianne ofte har nævnt på møderne er, at der skal være balance imellem krav og ressourcer. ”Krav skal afpasses til de ressourcer der er tilgængelige og det skal hænge sammen, og så skal vi i Hoved Med forsøge at være et skridt foran” siger Marianne.

Årshjul om arbejdsmiljø
I Hoved Med har de et årshjul, og de kunne godt ønske sig løbende fokus på eksempelvis sygefravær. De mener, at det ville været godt at følge op på de gode historier fra arbejdspladser, hvor man fastholder fokus på sygefravær og ligeledes på arbejdspladser, hvor man ikke fastholder fokus for at se om det gør en forskel.

Men hvad kræver det egentlig at være udpeget i Hoved Med? ”Det kræver, at man er vedholdende: eksempelvis har vi stillet krav til, at arbejdsmiljøplanen er læsbar. Vi vil fortsætte det vedholdende arbejde - også selvom det kan betyde, at planen igen skal skrives om fire gange før vi godkender den,” siger Marianne Søgaard Clausen, som til dagligt arbejder på Aalborg Universitetshospital i Thisted. Det kræver også, at de spørger de andre ansatte i regionen og hører dem, hvordan det skal fungere på arbejdspladsen. De har ikke til hensigt at være med til at beslutte noget, som kollegerne ikke er en del af. De fortæller, at det er vigtigt, at der bliver skabt ejerskab af de beslutninger der træffes, ellers flytter det ikke noget, siger de enstemmigt.

Arbejdet kan være ret abstrakt
Til alle møder i Hoved Med har de formøder. På de møder har de mulighed for at brede emnerne ud. Vi bruger det også til at få opmærksomhed på de opgaver som er på vej. Her kan de trække på kolleger som er skarpe på særlige områder. De fortæller, at det er godt, at de er mange, så de tilsammen kan se på emner fra forskellige vinkler. I Hoved Med har de adgang til mange typer af oplysninger om eksempelvis fravær og økonomi. Det er nødvendigt, hvis de skal være i stand til at understøtte deres argumenter.

Helle og Marianne fortæller, at dagsordnerne til møderne i Hoved MED ofte er lange. De kan snildt være mellem 30 til 120 sider og Marianne fortæller, at de enkelte gange har udsat dele af dagsorden. De kigger også på priser og økonomi og med den fart som priserne øges, så kan de godt forstå, at der ikke altid er penge til flere ansatte. Indimellem er arbejdet meget abstrakt, og de forstår godt, at mange af kollegerne slet ikke ved hvad et hovedudvalg er.

Årlig arbejdsmiljødag
Marianne fortæller, at de har en årlig arbejdsmiljødag og den dag har de stor indflydelse på hvad det er der skal være fokus på i det kommende år. Sidste gang var der oplæg efterfulgt af workshops, hvor de fik vi lov til at give en tilbagemelding på det vi havde hørt. De blev hørt til forskel fra tidligere hvor de havde haft svært ved at se sig selv i arbejdsmiljøarbejdet. Deres fokus er alle ansatte, og derfor må de ikke kun tænke på FOAs faggrupper, men skal også rumme alle de øvrige.