Dorte og Tove støtter borgerne, hvis de vil lave et kort eller på anden måde vil være kreative.
Dorte og Tove støtter borgerne, hvis de vil lave et kort eller på anden måde vil være kreative.
Foto: Inge-Marie Krøier

Aktivitetsmedarbejderne arbejder forskelligt fra kommune til kommune

På Lions Parken i Nørresundby dropper borgerne selv ind mens borgerne på Biersted Plejecenter er visiteret til den ydelse, de får på aktivitetscentret. Det er politisk besluttet, og en af de ting som kan gøre jobbet som aktivitetsmedarbejder meget forskellig fra kommune til kommune.

Et gennemgående træk for aktivitetsmedarbejdere er, at de er stolte af deres job - men engang imellem føler de sig en smule overset som medarbejdergruppe. De gør eksempelvis en stor indsats for at holde kommunens ældre borgere i sving – både mentalt og fysisk. Og der er sket markant udvikling på området. Hvis du tror, at de stadig laver peddigrør, så tror du fejl. Aktivitetsmedarbejderne bruger langt mere tid på at motionere, at synge sammen med borgerne, indgå i relationer og skabe netværk eller eksempelvis øve sig i at bruge IPads. ”Kort og godt fremmer de menneskers mulighed for at leve et uafhængigt liv gennem udvikling, støtte og omsorg – det er faktisk vores kerneopgave,” udtaler Pia Haugaard fra Lions Park i Nørresundby.

Pia og Pernille i gårdhaven, hvor man ofte kan nyde synet af blomster, og hvor de ujævne flader kan udfordre borgernes motorik. 

 

Pia og Pernille i gårdhaven, hvor man ofte kan nyde synet af blomster, og hvor de ujævne flader kan udfordre borgernes motorik.

Rehabilitering og vejledning
I snak med de to social- og sundhedsassistenter – Pia Haugaard og Pernille Lund Pedersen - bliver det klart, at arbejdet på aktivitetscentret Lions Parken i Nørresundby er meget alsidigt. Borgerne er mellem 50 og 100 år, og nogle af dem ankommer samtidig med FOA Nordjyllands udsendte. De bliver mødt med et smil og en frisk kommentar, og langt de fleste har en klar plan for, hvad de vil foretage sig den pågældende dag. Der er otte ansatte i aktivitetscentret, og de arbejder alle med rehabilitering og motiverer dem til selv at gøre noget – de skal selv hente maden og faktisk gør de alt for at holde dem aktive, så længe det er muligt. Af og til klager borgerne sig til de ansatte i aktivitetscentret og selvfølgelig lytter de. Det kan handle om forringelser i borgernes service – at de eksempelvis selv skal støve af. Her er det Pias holdning, at de skal bakke op om de øvrige kolleger, så de ikke gør dem til sorteper. De gør alt for at borgerne holder sig i gang og understøtter dem i at gøre så meget så muligt selv. 

Visiterer selv borgerne i Jammerbugt
I Jammerbugt er det Dorte Purkær og Tove Møller Madsen som fortæller, at politikerne i Jammerbugt Kommune eksempelvis har besluttet, at de pårørende til demente skal aflastes. Aktivitetscentrene i Jammerbugt er struktureret på den måde, at aktivitetsmedarbejderen visiterer den enkelte borger – typisk efter en henvisning fra borgeren selv eller en pårørende. De er tre ansatte i Biersted som tager sig af den opgave, og her og nu er der 50 visiterede borgere og 450 som kommer ind på frivillig basis i aktivitetscentret i Biersted. Dorte er social- og sundhedshjælper og Tove social- og sundhedsassistent og de fortæller, at det kan handle om vedligeholdende træning. En borger kan få op til tre dage på centret, og de fleste er en del af en fællestransport, hvis de ikke selv kan komme på centret. Aktivitetscentret i Biersted har åbent fra 9.30-16.00, og Dorte og Tove starter med at læse op på journalerne – særligt hvis der er kommet nye borgere. Netop det, at de har adgang til de visiterede borgeres journaler, er den store forskel fra eksempelvis Aalborg Kommune. 

Aldersmæssigt er borgerne mellem 59 og 90 år fortæller Dorte, som er fællestillidsrepræsentant for aktivitetsmedarbejderne i Jammerbugt Kommune. De mærker et stort behov for deres indsats og ser især behovet efter jule- eller sommerferie, hvor mange har glædet sig til at komme tilbage. De ser frem til samværet og de netværk som de ansatte er med til at sætte i værk for borgerne. Aktivitetsmedarbejderne har mange kasketter og Tove fortæller, at de ofte kan opdage ting som de slet ikke kan nå at observere i hjemmeplejen. Jo hurtigere indsatsen er - jo bedre er det for alle, fortæller de to aktivitetsmedarbejdere fra Jammerbugt Kommune. I alt har kommunen fire aktivitetscentre og femten medarbejdere som tager sig af arbejdet – på to af centrene har de demensdage og særligt fokus på demens.  

Observerer og guider borgerne
Pia Haugaard fortæller, at hver dag er uforudsigelig. De ved ikke hvad borgerne vil efterspørge i morgen og hvilke små ændringer de skal ”læse” og ”handle” på, så borgeren ikke bliver tabt mellem to stole. Deres fornemmeste opgave er derfor at finde ud af, hvad der er skyld i den forandring som de observerer.

Dorte Purkær fra Biersted aktivitetscenter understreger, at deres opgave er at guide borgerne – uanset om de skal hjælpe borgeren med at læse et brev fra kommunen, eller om de skal hjælpe borgeren til at kreere et fødselsdagskort til et barnebarn. På aktivitetscentrene er det gået fra at have en omsorgskultur til at tale om aktivitetskultur, hvor de arbejder hårdt på at vedligeholde de færdigheder borgeren har. 

Nye aktiviteter
Pia Haugaard, som er tillidsrepræsentant på aktivitetscentret i Nørresundby, fortæller, at de tilbud som de tilbyder hele tiden, udvikler sig. Knipling og peddigrør er på vej ud, nu er det in at motionere, at skabe netværk, synge sammen og eksempelvis blive klogere på IPads. På den måde skal de også følge med udviklingen, men de laver ikke konkurrenceforvridende opgaver, og derfor udarbejder de ikke træningsprogrammer for borgerne, men hjælper dem selvfølgelig, hvis de har fået lavet et program.

Tidlig opsporing
Pia og Pernille fortæller samstemmende, at deres fornemmeste opgave er, at holde et vågent øje med borgernes helbred og være opmærksomme på tidlig opsporing i forhold til tab af fysisk funktionsevne, underernæring, mistanke om ensomhed eller andre signaler som kan bekymre. De fortæller, at de skaber kontakt til fysioterapeut, ergoterapeut eller andre i forebyggelsesteamet, hvis det er nødvendigt. Enhver kontakt til andre faggrupper sker altid efter aftale med den enkelte borger – sådan er politikken i Aalborg Kommune nemlig. På den måde har de en tryghedsskabende rolle - de gør indsatser på vegne af borgeren som et led i den tidlige opsporing.

Et mål at borgerne bibeholder færdigheder
De otte ansatte på aktivitetscentret arbejder alle målrettet med at borgerne bibeholder de færdigheder de har. Aktivitetscentrets ansatte er ikke et serviceorgan for borgerne – deres fornemmeste opgave er at få borgerne til at træne og vedligeholde det de allerede formår.

I Nørresundby kommer der af og til borgere som har en adfærd som er upassende. Pia fortæller, at de er rummelige, men passer en borgers adfærd ikke ind, så tager de en enetale og går det fortsat ikke, så må de afvises på centret. De ansatte prøver hele tiden at være på forkant med negative situationer – og selvom de på ingen måde vil kalde sig en varmestue, så kan det måske godt ligne én, da alle og enhver kan komme ind fra gaden.

Faglige kurser for aktivitetsmedarbejdere?
Dorte og Tove fortæller, at de har lavet et frivilligt netværk, hvor de tager på ture for at nørde med nogle af de kreative ting som de sætter i gang for borgerne. De har eksempelvis været på kreativ messe i Aars for at opsøge nogle af de ting, som de selv synes er sjovt, og som de også kan bruge på arbejdet. Indimellem mangler de nogle faglige kurser som kunne sætte fokus på aktivitetsmedarbejdernes behov. Det kunne eksempelvis være en fysioterapeut eller en ergoterapeut som kunne vejlede dem i deres daglige arbejde med borgerne. Begge føler de sig dog ret privilegerede, da de kan arbejde med noget som de faktisk også holder af at arbejde med i fritiden. 

Pia og Pernille gør en indsats for at holde sig opdaterede og så holder de udkig efter uddannelse og temadage som kan klæde dem på til en bedre rehabilitering. De understreger, at det er vigtigt, at de spiller sig selv gode og fortæller, at de er en stor og vigtig brik i forhold til rehabilitering og aktivering af ensomme ældre. Der er ikke tale om underholdning på et aktivitetscenter – men faglighed på højt plan. ”Vi skal blive bedre til at bruge pengene smartere og så skal vi fortsætte med at lytte til de kontaktsøgende borgere og samle dem op inden de går i hundene,” understreger Pia Haugaard. Hun elsker sit arbejde og ønsker fortsat at vedligeholde fagligheden og er spændt på hvad både ledelsen i Aalborg Kommune og hvad FOA kan mønstre, så de fortsat er klædt på til fremtidens udfordringer.

”Dejligt når FOAs medlemmer har fokus på kompetenceudvikling og uddannelse, og godt at høre når aktivitetsmedarbejderne stolt og entusiastisk fortæller om deres fag og den faglighed de hver dag udøver. Det gør mig stolt og i FOA Nordjylland er vi indstillet på at hjælpe – og faktisk har vi allerede fortalt de tillidsvalgte på området, hvilke muligheder der er for kompetenceudvikling,” udtaler Jesper Hejlman Hermansen.

Tove og Dorte på motionscyklerne som normalt bruges af borgerne på stedet!  

Tove og Dorte på motionscyklerne som normalt bruges af borgerne på stedet!

 

 

Skriv en kommentar på Facebook