Budget i kommunen
Læserbrev sendt til Nordjyske 18. september 2018.

Aalborg: Folkevalgte truer med nye besparelser på dagtilbudsområdet

Det er i den grad trist at være vidne til, at vores folkevalgte byrødder har købt Folketingets præmis - at udvikling af dagtilbud kan styres via et moderniserings- og effektiviseringskatalog. Målet med kataloget er ganske enkelt at finde besparelser på 1,5% af serviceudgifterne!

Hvordan kan vores mest dyrebare ressource, nemlig børnene, styres af regnedrenge bag et blankt skrivebord. Ja, jeg spørger bare?

Man kan godt få den opfattelse, at politikerne tænker: Det er første valgår, så kan vi godt give besparelserne gas. Det har vælgerne sikkert glemt, når de skal til stemmeurnerne om fire år. Men det har vi ikke – heller ikke FOAs medlemmer.

Skal der virkelig spares igen? Ja, det er desværre blevet en årlig tilbagevendende virkelighed. Skal der spares, så er det vores klare holdning, at tidlig involvering er vejen frem. Sker det ikke har de ansatte ingen mulighed for at fortælle politikerne, hvad besparelserne betyder for de ansatte og for børnene.

Hvor er modet i budgetlægningen til at bekende kulør og investere i arbejdspladser med værdifællesskaber på tværs af faggrupper, hvor økonomistyringen giver mening og værdi for både medarbejder og borger? Ja, jeg spørger bare?

Vis mod kære politikere, så vi ikke sætter den eksisterende faglighed over styr. Fagligheden styrkes, hvis politikerne satser på den nære og synlige ledelse. Og i FOA Nordjylland anbefaler vi, at dialogen intensiveres, så alle medarbejdere oplever et udfordrende og sundt arbejdsmiljø, hvor fagligheden er i højsædet.

Tag ansvar for budgetprocessen. Ikke kun for et år ad gangen – men tænk langsigtet i forhold til de besparelser der indgås forlig om. Er det for meget at forlange af de folkevalgte politikere? Ja, jeg spørger bare?