Bliv bedre til at læse, stave, regne og bruge IT

Pædagogmedhjælper Birthe Rasmussen anbefaler projektet "Bliv bedre til ord, tal og IT" og opfordrer andre i FOA til at tage testen og dygtiggøre sig, hvis de har et behov.

Op mod hver fjerde FOA-medlem har et problem med at læse, skrive, regne eller bruge IT og måske gælder det også dig eller en kollega? Pia Pedersen, næstformand i FOA Nordjylland fortæller, at det nu er muligt, at gøre en indsats for kommunalt ansatte medarbejdere som er udfordret på ét eller flere af punkterne. Projektet er en arbejdspladsrettet indsats, hvor alle medarbejdere får testet deres basale færdigheder og efterfølgende får tilbudt det relevante kursus. Projektet er støttet af kompetencemidler.

Kan du imødekomme kravene til dokumentation?
På alle FOAs arbejdspladser stilles der store krav til dokumentation, og derfor er det vigtigt, at have de basale forudsætninger i orden. Har man ikke det, kan det være svært at indfri de krav som stilles på jobbet. Endelig kan det også være udfordrende at gebærde sig i mange aspekter af privatlivet, hvis man eksempelvis mangler grundlæggende IT-færdigheder. Heldigvis er det aldrig for sent at blive bedre til ord, tal og IT – det kan ovenikøbet gøre din hverdag nemmere, sjovere og mere tryg.

Hjælp at hente, hvis du lader dig teste
FOA Nordjylland vil derfor opfordre alle FOA-medlemmer, der har opbakning fra ledelsen, til at tage imod tilbuddet om kompetenceafklaring. Det er vigtigt, at være opmærksomme på, at deltagelse i ”Bliv bedre til ord, tal og IT” forudsætter at hele arbejdspladsen testes. Hvis du og dine FOA-kolleger lader jer teste, så er der blandt andet et IT-kursus i sigte. Enkelte arbejdspladser har allerede ladet sig teste og deltager nu på relevante kurser, som er målrettet FOAs og 3Fs medlemmer.

FOA: Lad jer teste
”FOA Nordjylland hilser projektet velkommen og håber at alle medlemmer vil lade sig teste indenfor tre fokusområder – nemlig: ord, tal og IT. Initiativet giver medlemmerne en god mulighed for at forbedre kompetencerne og takket være Kompetencefonden, er der afsat midler til vikardækning,” understreger næstformand i FOA Nordjylland Pia Pedersen.

Kræfterne bag initiativet er FOA, 3F og KL.

Vil du høre mere om projektet, så kontakt uddannelseskonsulent, Jytte Binderup-Ernstsen.