HUSK muligheden for omsorgsorlov uden løn

Husk at der fra 01.01.23 er kommet ret til 5 dages omsorgsorlov dog UDEN løn:

Nogle gange har man som ansat brug for at kunne holde fri fra arbejde, fordi man har et sygt barn, der er ældre end 18 år eller en forældre der skal have hjælp med et hospitalsbesøg eller andet. Og det er her Omsorgsorloven kan bruges.

Omsorgsorloven skal benyttes til personlig omsorg eller støtte til familiemedlemmer, der har behov for væsentlig omsorg eller støtte på grund af en alvorlig helbredsmæssig tilstand. Hvis f.eks. et familiemedlem skal til lægen, skal på plejehjem eller på anden måde har brug for din hjælp og omsorg, så får du nu nye rettigheder til at tage fri fra arbejde. Du kan få omsorgsorlov, hvis du skal hjælpe dine forældre, dine egne børn, din ægtefælle eller partner. Orloven kan også bruges til at hjælpe en anden person, der bor i din husstand, for eksempel et stedbarn.

Selvom du har ret til omsorgsorlov, giver loven dig ikke ret til at få løn under din omsorgsorlov. Din arbejdsgiver kan kræve lægelig dokumentation for behovet for væsentlig omsorg eller støtte. Det kan eksempelvis være en indkaldelse til behandling. Du har ansvar for at skaffe og eventuelt betale for den relevante lægelige dokumentation.

Er dit barn meget alvorligt syg eller drejer det sig om en person der er døende, så kan der være andre mulighed for orlov med løn. I de tilfælde bør du kontakte os for råd og vejledning.